01 - Budúci Hviezdoslavov
Zadanie: Urbanistická štúdia obce
Lokalita: Obec Hviezdoslavov
Určené pre predmety (ateliéry):
2_AT1_AU - Ateliér I - 1. ročník Ing. stupňa (5. ročník)
2_AT3_A - Ateliér III - 2. ročník Ing. stupňa (6. ročník)
.
.
Zadanie pripravované v spolupráci s obcou Hviezdoslavov a s vertikálnym ateliérom Uhrík. Zameriava sa na riešenie transformácie satelitu na mesto. Projekt postupného rozvoja bude vychádzať z identifikácie a aktivizácie daných lokalít v prostredí. Súčasťou zadania je aj workshop "Mapovanie Hviezdoslavova", ktorý sa uskutoční v dňoch 23. - 27. 9. Úlohou workshopu bude komunikácia s miestnymi obyvateľmi, tvorba analýz a fotodokumentácie prostredia.
Riešenie sa zameria na tvorbu urbanistických koncepcií, ktoré riešia postupnú premenu satelitu Hviezdoslavov-Kvetoslavov na mesto. Základom budovania komunity je prepojenie priestoru a sociálnych vzťahov. Hviezdoslavov sa menil z historických majerov na dedinu a následne sa mení cez satelit Bratislavy na mesto, čo si vyžaduje citlivé urbanistické plánovanie. Cieľom je vytvorenie verejných priestorov, ktoré podporujú sociálnu interakciu. Kultúrne a komunitné body v území, ktoré udržia ducha obce.
.
.
02 - Kláštor na Pútnickej ceste
Zadanie: Kláštor, ubytovanie pre pútnikov a malý pivovar
Lokalita: Vilémov u Golčova Jeníkova (CZ)
Určené pre predmety (ateliéry):
1_AN7_AU – Ateliér navrhovania VII - 4. ročník Bc. stupňa (4. ročník)
2_AT3_A - Ateliér III - 2. ročník Ing. stupňa (6. ročník)
.
.
Zadaním ateliérovej práce je predmet medzinárodnej študentskej súťaže, ktorú každoročne organizuje spoločnosť Xella. Zámer je umiestnený na území mesta Vilémov u Golčova Jeníkova do lokality historicky nazývanej „Klášter“. Lokalita je umiestnená priamo na pútnickej ceste „Via Czechia centrálna“ blízko jej diagonálneho stredu. Táto pútnická cesta je dlhá 1036 km a spája najzápadnejší bod Českej republiky s najvýchodnejším V minulosti na pútnických cestách často vznikali kláštory, ktoré poskytovali okrem iného aj nutné zázemie pre pútnikov. V súčasnej dobe so zvyšujúcou sa popularitou diaľkových pútnických ciest (viď. púte do Santiaga de Compostello) vznikajú požiadavky na jednoduché ubytovanie pre pútnikov.
.
Vlastné objekty zámeru sú lokalizované do južnej časti panstva do priestoru existujúcich hospodárskych budov a rybníčka. Jednalo by sa o spracovanie jednoduchej architektonicko-krajinárskej štúdie južnej časti panstva, ktorou prechádza pútnická cesta Via Czechia centrálna.
.
Severná časť tejto lokality bude spracovaná vo forme jednoduchej štúdie nového dôstojného nástupu do existujúcej zámockej odbory (oplotenie, brána). V centrálnej časti lokality južne od pútnickej cesty bude umiestnený celý areál kláštora vrátane ubytovacej časti pre pútnikov a prípadne aj nového samostatného objektu pivovaru. Ako alternatíva môže byť pre pivovar využitý pozemok existujúcej hospodárskej budovy na st.p.č. 175. Južnú časť lokality budú tvoriť nové privátne kláštorné záhrady. Vo východnej časti lokality bude vyčlenená menšia plocha pre umiestnenie redukovaných hospodárskych budov. Táto plocha nie je súčasťou zadania.
.
.
.
03 - Priestor pre deti
Zadanie: Materská škola
Lokalita: výber lokality je na študentoch
Určené pre predmety (ateliéry):
1_AN7_AU – Ateliér navrhovania VII - 4. ročník Bc. stupňa (4. ročník)
2_AT3_A - Ateliér III - 2. ročník Ing. stupňa (6. ročník)
.
Ateliérová práca sleduje zadanie súťaže „Kinderspace: Architecture for Children's Development“, ktorá sa snaží predefinovať prostredie materských škôl tak, aby lepšie podporovalo mnohostranné potreby malých detí. Táto súťaž vyzýva architektov a dizajnérov, aby navrhli priestory materských škôl, ktoré presahujú základnú funkčnosť a vytvárajú prostredie, ktoré je neoddeliteľnou súčasťou rozvoja v ranom detstve.
Účastníkom sa odporúča, aby si vybrali vlastnú lokalitu, ktorá by mohla mať prospech z navrhovaného zariadenia materskej školy. Zvolená lokalita by mala brať do úvahy faktory ako bezpečnosť, dostupnosť, spojenie s prírodou a potenciál stať sa základným kameňom interakcie komunity. Cieľom je navrhnúť priestor, ktorý neslúži len na vzdelávacie účely, ale pôsobí aj ako živná pôda pre mladé mysle, podporuje ich kognitívny, emocionálny a sociálny rozvoj.
Návrhy by mali zahŕňať flexibilitu a prispôsobivosť, zohľadňovať celý rad aktivít a štýlov učenia. Odporúča sa začlenenie prírodných prvkov, interaktívnych a zmyslových priestorov a oblastí, ktoré podporujú štruktúrovanú aj neštruktúrovanú hru. Tieto prvky by mali uľahčovať aktívne zapojenie sa, povzbudzovať zvedavosť a podporovať zdravie a pohodu detí.
Odkaz na oficiálnu stránku súťaže TU.