15.októbra 2024 sa v priestoroch Multifunkčného energetického a baníckeho centra v Spišskej Novej Vsi uskutočnila pod záštitou dekana FAD STU prezentačná konferencia pedagógov a študentov spojená s vernisážou výstavy študentských prác VA Ilkovičová_Ilkovič na tému: „Konverzia banských objektov na Spiši“.
Fotografie z podujatia
- Charakteristika ateliéru
Vertikálny ateliér bude integrovať typologickú orientáciu v rámci tvorby netradičných výrobných a inžinierskych stavieb orientovaných na ohľaduplné a progresívne riešenia vyplývajúce z požiadaviek doby. Typológiu vnímame ako východisko funkčnosti a nástroj analýz, spôsob myslenia a celkového prístupu vidieť veci vo vzťahoch a logických súvislostiach. Je to prirodzenou súčasťou metodológie v ateliéri. Výstupy vzdelávania ateliéru budú previazané s výskumom s cieľom reflektovať integráciu tvorivosti a výskumu dnes už tradičným „research by design“, čo je zároveň nevyhnutnosť pre špecifický charakter výskumného univerzitného prostredia
- Zameranie - vízia
Ťažisko ateliéru bude obsahovo zamerané na výrobné a inžinierske objekty a stavby. Zadania budú orientované na:
- transpozíciu tradičného: konverzia,
- modernosť – vízie: areály výroby s odkazom na udržateľnosť prostredia, tvorba nadčasových konceptov (Industry 4.0, centra „cirkulárnej ekonomiky“, smart výrobné objekty,
- experiment: atypické architektonické diela s experimentálnym dizajnom konštrukcie (tvarovanie, modelovanie konštrukcie).
- Obsahové ciele ateliéru
- Konverzia objektov (najmä nepamiatkových) ako koncept transpozície hodnôt v architektúre v kontexte udržateľnosti prostredia.
- Industry 4.0, welfare prístupy v „produktívnej“ architektúre so snahou implantovať typologicko-technologické inovácie do architektúry.
- Tvorba moderných sôch inžinierskych objektov a halových budov definovaná logikou tvaru objektu, architektonickým zámerom a detailom.
- Väzba na KEGA grant
- Metódy a koncepcia ateliéru
Uplatňovanie metód a prístupov vo vzdelávaní, ktoré sú využívané na aktivizáciu, motiváciu študentov a povzbudenie ich kreativity a kritického myslenia. V rámci nich budú využívané:
- otvorené konzultácie a interaktívne diskusie,
- workshopy brainstormingu v rámci ateliéru - s cieľom sebarealizácie, experimentovania a rozvoja kreativity - priestor na experiment v ateliéri),
- metodika tímovej spolupráce, súťaživosť, motivujúca konkurenčnosť,
- tematicky zamerané exkurzie ako zážitkový proces výučby,
- spolupráca so zahraničnými pedagógmi,
- spolupráca s technologickým sektorom
- Očakávané výstupy
Očakávané výstupy ateliéru sú v hľadaní a prezentácii vízií nových riešení architektúry industriálnej budúcnosti a valorizácie industriálneho dedičstva. Možnosťou prieniku teórie a praxe sú aj prezentácie študentských projektov na úrovni samosprávy. V kontexte charakteristiky ateliéru je veľkou motiváciou pre študentov aj prepojenie výstupov na publikačné aktivity, s cieľom zachovať cyklus: vzdelávanie – výskum publikácie, ktorý spätne determinuje metodiku a obsah výučby, generuje ďalšie tézy výskumu a vzdelávania.