AKO VYUŽIŤ ZMIEŠANÚ REALITU V ARCHITEKTÚRE
(vysokoškolská učebnica)
Táto učebnica je špeciálne pripravená pre voliteľný predmet na FAD STU ,,Architektúra a Mixed reality" a bola zostavená na základe autormi vytvorených učebných osnov predmetu s cieľom priblížiť študentom nielen teoretické texty, ale aj ukážky praktických realizácií a vedecko-výskumných projektov. Prioritne je venovaná študentom končiacich ročníkov bakalárskeho i inžinierskeho stupňa pre podporu prípravy na obhajoby a prezentácie záverečných prác. Obsah publikácie má presahy smerom k výučbe predmetov Nástroje digitálneho navrhovania I a II, Staviteľstvo V, Urbanizmus I, alebo ďalšie, kde môže po osvojení si základných princípov slúžiť ako nadstavbový vzdelávací materiál.
Koncepcia a obsah učebných textov sú zamerané na osvojenie si základných metód a postupov využitia Mixed reality (MR) pri prezentácii výsledkov architektonického navrhovania vo vertikálnych ateliéroch, ako aj pri následných klasických či virtuálnych prieskumoch s využitím virtuálnych okuliarov, tabletov a ďalších multimediálnych zariadení.
Cieľom je príprava študentov nielen na obhajoby vlastných ateliérových a záverečných prác, no najmä príprava na architektonickú prax a prezentácie projektov pred investormi, samosprávou, odbornou či laickou verejnosťou, pre ktorých už vďaka súčasnej úrovni technológii môže byť prezentácia architektúry formou zmiešanej reality interaktívnym zážitkom, v ktorom neexistuje žiadny limit.
Kompletná učebnica je dostupná na tomto linku:
Elektronická verzia: ISBN 978-80-227-5373-9
Učebnica je výstupom grantu KEGA 031STU-4/2022 a KEGA 002STU-4/2022
VIRTUÁLNA, ROZŠÍRENÁ A ZMIEŠANÁ REALITA V ARCHITEKTÚRE
(skriptá)
Publikácia predstavuje prehľad úvodných poznatkov pre teóriu a prax pri výkone povolania a uľahčenie orientácie v predmetnej téme – pre stavebníkov a odborníkov v oblasti spracovania vizuálnych informácií vo forme aplikácií pre virtuálnu, rozšírenú či zmiešanú realitu a iné príbuzné profesie. V úvode vysvetľuje základné pojmy súvisiace s predmetnou témou. Druhá kapitola sa bližšie zameriava na upresnenie oblastí aplikácie VR v architektúre, jej vývoj a hlavné prínosy. V tretej kapitole sú podrobnejšie prezentované konkrétne hardvérové a softvérové riešenia so zameraním na využitie v oblasti architektúry. Vlastný dotazník skúma využívanie virtuálnej reality (VR), rozšírenej reality (AR) a zmiešanej reality (MR/XR) pre architektonické účely: motiváciu, skúsenosti, preferencie, postoje, technické a softvérové vybavenie. V záverečnej časti sú načrtnuté najnovšie trendy, predpovede a potenciál do budúcnosti.
Kompletná učebnica je dostupná na tomto linku: