Ateliérové práce - Zima 2024
Témy pre 4. ročník bakalárskeho štúdia a 1. a 2. ročník inžinierskeho štúdia: PREPOJENÉ MESTO VA je zameraný na riešenie rozvojových lokalít Bratislavy vo väzbe na železničnú sieť a na existujúce a potencionálne železničné stanice. Cieľom je overiť potenciál rozvoja vybraných lokalít v kontexte udržateľného mesta. Dobre prepojené mesto a rozmanitá urbánna štruktúra vytvára s kvalitnými väzbami na udržateľnú dopravu, existujúcu zástavbu a krajinu je predpokladom udržateľného rozvoja. Téma bude riešená v súčinnosti s MIB-om (overovanie rôznych strtégii rozvoja) a v kontexte globálnych tém a overovaná na lokálnych územiach od celomestskej mierky, cez urbanisticko-architektonické riešenie po architektúru. Bc. štúdium: 4. ročník: Ateliér navrhovania VII - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie jednej vybranej lokality s architektonickým výstupom signifikantného objektu pre dané územie (napr. železničná stanica, polyfunkčný objekt a iné) Inžinierske štúdium: 1. ročník Ing.: Ateliér I - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie jednej vybranej lokality v synergii s rozvojom ostatných území 2. ročník Ing. A: Ateliér III Architektúra - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie jednej vybranej lokality s architektonickým výstupom súboru objektov pre dané územie 2. ročník Ing. U: Ateliér III Urbanizmus - bude zameraný na riešenie celkovej koncepcie všetkých troch uvedených lokalít v zmysle koncepcie mesta krátkych ciest, ekologickej udržateľnosti a zmeny klímy SÚŤAŽ INSPIRELI - KASHITU SCHOOL COMPETITION Cieľom súťaže je navrhnúť strednú školu v Zambii, ktorá zohľadní miestne podmienky a charakter. Téma je vhodná pre 4. ročník Bc Ateliér VII a 2. ročník Ing. Ateliér III A Viac informácií k téme: https://www.inspireli.com/kashitu Lokalita: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1zpPdYORHPcPwSjN3z11LbGFjTRPc32k&ll=-13.540545386233651%2C31.097726286744553&z=7
Ateliérové práce - Zima 2022-23
V zimnom semestri sme v ateliéri Vitková/Špaček pracovali na trojici tém. Pri každej z nich sme v architektonických a urbanistických návrhoch už tradične s kládli dôraz na udržateľnosť, ekológiu a spätosť s prostredím. Nebránili sme sa ani experimentu, ideovým scenárom a neobvyklým riuešeniam. Riešené témy: Univerzitný Campus STU v Mlynskej doline Vajnory a ich rozvoj s ohľadom na kultúrne a prírodné hodnoty Prímorský resort Starigrad, Chorvátsko - Súťaž Inspirelli
Virtuálna zima 21/22: Presahy
„PRESAHY“ je výraz, ktorý nie práve často využívame v našom vyjadrovacom jazyku. V súčasnom globalizovanom svete charakterizovanom vzájomnou prepojenosťou procesov a komplexnosťou ho môžeme vnímať ako spôsob prekonania stanovenej hranice, medze, resp. spôsob ako cielene zasiahnuť niečo svojim vplyvom, mocou v priestore a čase. Presahy sú interdisciplinárne, technologické, vedecké, umelecké, generačné, ale aj duchovné, no poznáme aj presahy reálneho a virtuálneho sveta. Architektonickú a urbanistickú tvorbu chápeme ako kreatívny proces, ktorý je determinovaný množstvom faktorov - individuálnymi / spoločenskými požiadavkami, analýzou exaktných dát a prácou s nimi, technickými a technologickými inováciami, či environmentálnymi výzvami, ktoré sú komplexné a nie je možné ich chápať izolovane. Mesto a jeho stavebná substancia je priestorom, kde sa uskutočňujú kreatívne presahy (angl. creative spillovers) a prenikajú do ďalších odvetví ekonomiky, priemyslu - majú na nich pozitívne dopady a prispievajú k inováciám. Sú atraktívnym priestorom, priestorom stretávania sa, nadväzovania kontaktov a výmeny skúseností. Predstavujú inkubátory poznania, sú katalyzátormi produkcie, kapitálu, vedeckého pokroku a príležitostí.
Virtuálne leto 2020/21: Hranice (2)
Hranice sú v našom zmýšľaní často asociované v negatívnom kontexte ako niečo čo oddeľuje, znemožňuje prístup a bráni v rozvoji. Hranice však nielen rozdeľujú štáty, regióny, či komunity - súčasne ich aj prepájajú a tak priamo ovplyvňujú. Špecifickými v priestore sú prihraničné oblasti. Rozvoj cestovného ruchu, cestovanie za prácou, migrácia obyvateľstva, populačný nárast a s tým spojený rozvoj miest sú s hranicami / limitmi pevne prepojené. Hranice definujú aj individuálny priestor – kde je človek, kde je jeho intímny priestor, a kedy sa mení na verejný? Hranica v našom ponímaní všakreprezentuje pozitívny zvrat, zmenu, zlom –rozhranie, kde myšlienkovo oscilujeme. Práce študentov vertikálneho ateliéru Vitková / Špaček ponúkajú možnosť nazrieť za bežne zaužívané hranice, vybočiť z nich a hľadať možné scenáre rozvoja mestského sídla v kontexte udržateľnosti a jeho odolnosti (reziliencie) voči rôznym interným / externým vplyvom do budúcnosti.
Virtuálna zima 2020/21: Hranice
Hranice sú v našom zmýšľaní často asociované v negatívnom kontexte ako niečo čo oddeľuje, znemožňuje prístup a bráni v rozvoji. Hranice však nielen rozdeľujú štáty, regióny, či komunity - súčasne ich aj prepájajú a tak priamo ovplyvňujú. Špecifickými v priestore sú prihraničné oblasti. Rozvoj cestovného ruchu, cestovanie za prácou, migrácia obyvateľstva, populačný nárast a s tým spojený rozvoj miest sú s hranicami / limitmi pevne prepojené. Hranice definujú aj individuálny priestor – kde je človek, kde je jeho intímny priestor, a kedy sa mení na verejný? Hranica v našom ponímaní všakreprezentuje pozitívny zvrat, zmenu, zlom –rozhranie, kde myšlienkovo oscilujeme. Práce študentov vertikálneho ateliéru Vitková / Špaček ponúkajú možnosť nazrieť za bežne zaužívané hranice, vybočiť z nich a hľadať možné scenáre rozvoja mestského sídla v kontexte udržateľnosti a jeho odolnosti (reziliencie) voči rôznym interným / externým vplyvom do budúcnosti.
Bratislava 2050
...