Ateliér pracuje s rôznymi projektovými modulmi, ktoré sa svojím charakterom vzájomne podporujú.
Multidisciplinárne a experimentálne moduly:
Acion Centric, Synergická stratégia, Medzinárodná inšpirácia
Action Centric
„Action centric“ typ je založený na nezávislom umeleckom výskume, využívaní širokej škály kreatívnych stratégií navrhovania a komunikácii s originálnym vizuálnym jazykom.
Malai
Malai eco prináša na fad stu podnet na riešenie aktuálneho problému cyrkulárnej ekonomiky v širšom kontexte práce s novým materiálom. Cieľom otvoreného zadania je hľadanie inovácie a experimentálne skúmanie málo riešenej problematiky, ktorej význam rastie s popularitou ekologických materiálov ale aj s čoraz bežnejšou formou ich využitia. Pôjde o kolaboratívnu spoločensky aktuálnu spoluprácu s praxou prostredníctvom „action centric“ metódy navrhovania. V ateliéri budeme spoločne s malai eco vyvíjať dizajn nového produktu v novom kontexte, v ktorom by sa tento materiál mohol použiť. Filozofický prístup k výrobe so sofistikovaným chápaním environmentálnej vedy a technologických procesov. Výsledkom je jedinečný produkt. Malai začal s vývojom materiálu v regióne pestovania kokosových orechov v juhoindickej kerale. Malai má svoju jedinečnú estetiku, charakter a súbor vlastností a prijímajú ho kreatívni ľudia na celom svete. Proces navrhovania podporia prostredníctvom konzultácií a workshopov externí konzultanti so skúsenosťami nie len s materiálom malai ale aj osobnou skúsenosťou z indie - ZNOVA a somA studio.
Synergická stratégia
„Synergická stratégia“ je založená na spoločensky aktuálnej interdisciplinárnej harmonizácii umenia a konštrukcie prostredníctvom fyzických a digitálnych technológií v univerzitnom prostredí STU. Témy reflektujúce preferovanú orientáciu univerzitného prostredia STU pre prax. Zameranie tém na synergickú stratégiu ateliéru vychádza z potreby dizajnéra zvládnuť a osvojiť si spoluprácu v procese navrhovania medzi dizajnérom a konštruktérom / architektom / elektrotechnikom alebo ďalším odborom a porozumieť ich úlohe v procese navrhovania, tak aby bol schopný vymedziť si rovnováhu medzi individualizmom dizajnérskeho zámeru a formalizmom konštrukčného riešenia.
Synergická stratégia FAD/FEI
Dizajn v kontexte robotiky (od 2022)
Predmetom riešenia projektov je dizajn robotického zariadenia, jeho súčasti, prídavného zariadenia, nadstavby alebo nástroja pre diagnosticko-rehabilitačné potreby v medicíne (napríklad ultrazvukové vyšetrenie kolena, rehabilitácia dolnej končatiny, mobilná platforma pre robotické rameno) / pre potreby priemyslu (držiak pre akuskrutkovač) na platforme kolaboratívneho, silovo poddajného robotického ramena KUKA IIWA alebo nastavby pre autonómne mobilné platformy pre potreby v logistike. Ide o spoločensky aktuálnu spoluprácu s praxou prostredníctvom synergickej stratégie navrhovania FAD (Ústav dizajnu), FEI (Ústav robotiky a kybernetiky) STU a NCR (Národného centra robotiky). Obmedzením pre projekty je rešpektovanie technických špecifikácií, ako aj základnej konštrukcie robota. Výsledkom sú návrhy dizajnu zvoleného typu robotického zariadenie alebo nástroja podľa zadaného využitia zariadenia v medicínskej, priemyselnej a logistickej praxi.
Dizajn v kontexte robotiky - Toyota Logistic Design Competition 2024 - medzinárodná súťaž
Cielom súťaže sú nové nápady a návrhy pre dopravné prostriedky a produkty, ktoré podporujú obehové hospodárstvo a udržateľnosť v oblasti logistiky a mobility, dizajn používateľského prostredia a dizajn služby. Všetko je to o citlivosti k životnému prostrediu, komunite a miestnej ekonomike - to je celá myšlienka obehového hospodárstva. Od práce sa očakáva, že zohľadní tieto faktory: dedičstvo a značku Toyota, estetiku, bezpečnosť a užívateľskú prívetivosť, inováciu a užitočnosť, realizovateľnosť.
Synergická stratégia FAD Architektúra/Dizajn
Dizajnérske intervencie/konverzie (od 2022)
Témy reflektujúce preferovanú orientáciu na kooperáciu odborov Architektúra a Dizajn v rámci FAD (aktuálne ide napríklad o tematické rozšírenie renomovanej súťaže Xella, určenej doteraz len pre architektov aj o dobor dizajn v spolupráci s doc. Ing. arch. Ľ. Selcovou, PhD.). Dizajnérsko-architektonická synergická stratégia predstavuje navrhovanie v kontexte riešenia projektov zameraných na verejný priestor a definovanie nového významového typu - dizajnérske intervencie/konverzie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru - nezávislý, inkluzívny vstup dizajnéra solitérnym produktom, systémom, interaktívnym alebo prezentačným nástrojom do historických, súčasných alebo budúcich vrstiev prostredia na strategických miestach vo vybraných lokalitách s rešpektovaním urbanistických a konštrukčných podkladov, širších územných vzťahov, územného plánu zón, časových a priestorových analýzy (napríklad prvky mixovanej reality, malý monument, informačný systém, kultúrna platforma – pódium, sedacie prvky (statické/plávajúce), mobility/cyklo a enoturizmus).
Dizajnérske intervencie - Xella 2023 - Scholé vo Vysokých Tatrách, centrum zlého počasia, medzinárodná súťaž
Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru Vysokých Tatier. Návštevník ktorejkoľvek z podtatranských obcí sa najradšej pohybuje v prírode v lese a po horách. Čo robiť, keď do plánovaných aktivít zasiahne náhle zhoršenie počasia? Nielen turistom a návštevníkom ale aj domácim obyvateľom môžu slúžiť objekty pre voľný čas a aktívnu rekreáciu. V mestskej časti Starý Smokovec chýbajú rôzne funkcie a aktivity pre príjemný život. Mesto Vysoké Tatry hľadá inovatívne a praktické nápady, užitočné pre návštevníkov slovenských veľhôr, ako aj pre každodenný život miestnych obyvateľov bez rozdielu veku, aby našli dostatok príležitostí pre trávenie voľného času prístupných pre všetkých. Príležitosť k zamysleniu sa nad rozvojovým potenciálom najstaršej z mestských časti mesta Vysoké Tatry, alebo ako sa hovorí najstaršej z jeho osád – Starého Smokovca a jeho zabudnutým a roky spiacim miestom, ktoré čaká na zobudenie v súlade s potrebami regionálneho turizmu a v súlade s potrebami miestnych obyvateľov. V prostredí jedinečných a charakteristických prírodných panoramatických scenérií tatranských končiarov, na území Tatranského národného parku sa nachádza lokalita s veľkým krajinne – historickým potenciálom, s budovou chátrajúceho Amfiteátra a budovou historicky nazývanou Bellevue.
Dizajnérske intervencie/konverzie - Bratislava Dunaj (2023)
Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie/konverzie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru nábrežia Dunaja v Bratislave.
Dizajnérske intervencie - Xella Marina 2023 (medzinárodná súťaž)
Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru Maríny v Ústí nad Labem.
Dizajnérske intervencie - Bratislava Downtown "Ďalekohľad mixovanej reality" (2023)
Predmetom riešenia projektu boli dizajnérske intervencie v podobe "Ďalekohľadu mixovanej reality" v spoločensky perspektívnych dimenziách verejného priestoru novovznikajúcej časti Bratislava Downtown.
Hyperloop Bratislava-Brno - výskumné stratégie (2017-2018)
Fakulta architektúry (FA STU) v spolupráci so súkromnou medzinárodnou spoločnosťou Hyperloop Transportation Technologies (HTT) spracovala výskum stratégií systému Hyperloop ako akademický program s cieľom nájsť viaceré riešenia dizajnu trasy, mestskej stanice a kapsule pre tento ,,piaty" spôsob dopravy. Pomocou metódy ,,Research by design" mladí architekti a dizajnéri skúmali koncepcie systému Hyperloop na prípadovej štúdii prepojenia Bratislavy a Brna. Úloha pre Bratislavu bola rozdelená do štyroch hlavných kapitol; Stratégia trasy, urbanistická stratégia, návrh stanice, dizajn kapsuly. Výsledky spolupráce priniesli viac ako 20 rôznych typov koncepčných návrhov a okrem toho podnety pre zlepšenie interdisciplinárneho výskumno-vzdelávacieho procesu na Fakulte architektúry a jej štyroch ústavov: Ústav dizajnu, Ústav urbanizmu a územného plánovania, Ústav konštrukcií v architektúre a inžinierskych stavieb a Ústav ekologickej a experimentálnej architektúry. Interakcia medzi akademickou obcou na FA STU a HTT nie je tak len pokrokom v procese vzdelávania a prípravy mladých urbanistov, architektov a dizajnérov, ale aj relevantná výskumná metóda pre budúcnosť inžinierstva a urbanistického dizajnu v oblasti mobility. Výstava výsledkov výskumu koncepcie systému Hyperloop na prípadovej štúdii Bratislava - Brno bola na Fakulte architektúry STU v rámci podujatia NOC ARCHITEKTÚRY 2018 winter edition. Výstavu organizovala Fakulta architektúry STU v Bratislave (kurátori: Ing. arch. Vladimír Hain, PhD. Bc. Ing. arch. Tomáš Hanáček, PhD., Mgr. art. Martin Baláž, ArtD.) s podporou HTT Slovakia, s.r.o.. Podujatie z verejných zdrojov podporila Nadácia Tatra Banky.
Synergická stratégia FAD/SJF
študentské formule (2013-2020)
Dizajnérsky tím FAST sa zaoberal prostredníctvom kooperačno-komunikačnej stratégie, spoluprácou dizajnérov z FAD a konštruktérov zo Sjf pri navrhovaní vozidiel pre súťaže študentských tímov Shell Eco Marathom. Prvým projektom bol dizajn vozidla kategórie Futuristic Prototype pre tím FME. Ďalším projektom FAST bol dizajn vozidla kategórie Urban Concept pre súťaž Shell Eco Marathon, ktorého dizajn študenti navrhli opäť na package študentov tímu FME Racing Team zo Sjf. Stratégia spolupráce tiež zahrňala navrhy vozidiel pre Solar Challenge a Greenpower.
Medzinárodná inšpirácia
„Medzinárodná inšpirácia“ stavia na spojeniach s partnerskými školami v zahraničí a podpore Erasmus+.
Dizajn plavidiel (2019-2022)
Dizajnu plavidiel sa ateliér venuje od nadviazania spolupráce s kolegom Massimom Di Nicolantoniom z talianskej d´Annunzio University Cheti - Pescara v roku 2019. Spolupráca sa začala pozvaním členov ateliéru - Martina Baláža, ArtD., Daniela Chromeka a Erika Rejtu a Zuzany Pergerovej, ako lektorov na medzinárodný workshop "Floating Design" a pokračovala prvým zadaním v letnom semestri 2018/2019 - Medzinárodná inšpirácia - dizajn jácht, na ktorom pracovali študenti Daniel Chromek, Adriana Kmeťová a Erik Rejta. Spoluprácu potvrdilo partnerstvo Erasmus + a pokračovala návštevou zahraničných kolegov M. Di Nicolantonia a J. Legatta v Bratislave, prednáškou a workshopom "Floating Space" vrámci Teacher Erasmus +, dalšou prednáškou a workšopom M. Baláža v rámci Teacher Erasmus + v Taliansku ako aj novými semestrálnymi projektmi.
Koncepty a polupráca s praxou - moduly:
„Kombo“ mixuje transport, produkt a art dizajn pre posilnenie transferu výstupov akademického experimentálneho dizajnu smerom k spolupráci s praxou.
Produktový dizajn
Experimentálny (2015-2022)
Cyklodoplnky (2015)
Mobiliár/Svietidlo (2015-2016)
Inšpirujúca mobilita (2018)
Prirodzený/Univerzálny/Inkluzívny (2017-2022)
Produktový dizajn - spolupráce
Akustický prvok do interiéru - v spolupráci s Nowy Styl (2016-2017)
Interiérový prvok, štrukturálneho charakteru, zohľadňujúci potreby moderného pracovného priestoru, súčasnej kancelárie otvoreného konceptu, členiaci interiér od konvenčného formálneho po neformálny invenčný rokovací priestor alebo súkromnú oddychovú zónu. Odvíjajúci sa od súčasných trendov v akustike, osvetlení, modularite alebo vizuálnej stimulácii. Základný konštrukčný element – lamela alebo preglejka.
Nabíjacia stanica pre elektromobily - v spolupráci s Agevolt a.s. (2021)
Návrh nabíjacej stanice pre elektro-mobily, ktorá je svojím prevedením vhodná do rôznych mestských zástavieb z hľadiska architektonického dopadu. Nabíjacia stanica môže byť v prevedení jedno- alebo dvojnabíjačka, mala by byť vhodná tak do exteriéru ako aj interiéru (podzemné garáže). Spôsob montáže je voliteľný (stĺpikové prevedenie, nástenné alebo iné), no musí reflektovať na požiadavku realizovateľnosti (fasády historických budov a podobne). Kreatívne spracovanie dizajnu s možnosťou masového rozšírenia do priestoru (35 % parkovacích miest). Návrh musí počítať s napojením nabíjacej stanice na elektrickú prípojku káblovým vedením. To môže byť realizované zo zeme, steny alebo priamo zapracované v zemi. Napojenie elektromobilov je možné realizovať dvoma prevedeniami. A to buď inštaláciou nabíjacieho portu na nabíjacej stanici, alebo káblovo a teda vývod kábla z nabíjacej stanice o dĺžke cca 3 m priamo do vozidla. Technické vybavenie nabíjacej stanice je možné mierne modifikovať. No všeobecne platí požiadavka na vnútornú technológiu s rozmermi šírka 110 mm, výška 300 mm a hĺbka 150 mm. Obsluha nabíjacej stanice má byť veľmi intuitívna s malým grafickým popisom obsluhy. Pre ovládanie nie je nutný displej ani tlačidlá. Ovládanie je možné realizovať kompletne cez aplikáciu v smartfóne alebo prostredníctvom webového rozhrania. Nutnou požiadavkou je však umiestnenie autorizačného NFC tagu o veľkosti kreditnej kartičky. Logo spoločnosti na nabíjacej stanici nie je nutnou požiadavkou, no je vítané. Vítaná je možnosť white labeling-u.
Bezpečnosť - spolupráca so značkou CTM Bikes (2023)
Cieľom je hľadanie inovatívnych riešenií problému bezpečnosti v kontexte mestskej alebo športovej cyklistiky na základe vlastného dizajnérskeho výskumu. Slovenská značka bicyklov a bicyklových doplnkov CTM Bikes prináša na FAD STU podnet na riešenie aktuálneho problému bezpečnosti v širšom kontexte cyklistiky. Cieľom zámerne otvoreného zadania je hľadanie inovácie a experimentálne skúmanie stále málo riešenej problematiky, ktorej význam rastie s popularitou cyklistiky ako športu ale aj ako čoraz bežnejšej formy osobnej dopravy v mestách. Slovenská značka CTM Bikes má viac ako 25 rokov skúseností v cyklistickom priemysle premietame do bicyklov a doplnkov. Firma svoje produkty vyvíja a testuje na Slovensku, podporuje medzinárodne úspešný CTM Racing Team, ktorý pomáha pri vývoji produktov. Bližšie predstavenie značky, zadania a pravidelné konzultácie so zástupcami R&D centra značky CTM Bikes boli súčasťou semestra.
Odrazky - spolupráca so značkou CTM Bikes (2024)
Transport dizajn
Experimentálny (2013-2022)
Cieľom projektov sú návrhy konceptov automobilov, pri dizajne ktorých, sa estetika interakcie samotného automobilu a ľudskej spoločnosti stáva základným kompozičným prvkom dizajnu, vytvára jedinečný vizuálny jazyk a harmonizuje formu a funkciu. Prvkom, ktorý spája tieto aspekty do nového celku, je udržateľnosť, na jednej strane spojená s materiálmi a na druhej strane so vzťahmi a procesmi, ktoré majú vplyv na spoločnosť a jej životné prostredie. S touto filozofiou prichádza otázka budúcnosti vlastníctva automobilu, či má alebo stráca zmysel v dobe, v ktorej je hodnotnejší zážitok.
Post/Junior v spolupráci s Kaipan (2019-2020)
Kaipan Post - úxitkový elektromobil s dĺžkou cca 3m, extravagantný dizajn, excentrická, jednoduchá konštrukcia, integrovaný solárny panel, batérie v podlahe, lokalita mesto, pre krátke trasy. Kaipan Junior - športový elektrický roadster s dĺžkou cca 3m, pre vodičov do 18 rokov, extravagantný dizajn, jednoduchá konštrukcia, batérie v podlahe, pre krátke trasy, kooperácia s manufaktúrou na športové automobily Kaipan.
Autentický dizajn a R&D
Autentik je založený na nezávislom, Star Status Design, intelektuálnom vývoji a integrácii avantgardných hodnotových komponentov. Základom je vnímanie, ktoré sa vzájomne ovplyvňuje s myslením, aby dospeli k novému poznaniu s využitím nelineárnej autorskej „Star Status Design“ (Balaz, Rejta) metódy dizajnérskeho výskumu a dizajnérskej tvorby.