Fakulta architektúry STU predstavuje v súčasnosti stabilnú školu vychovávajúcu kvalitných architektov nielen v rámci Slovenska, ale i v primeranom medzinárodnom rozsahu. Túto svoju pozíciu si musí ďalej upevňovať prostredníctvom rozvoja domácej i európskej kredibility. Európsky kontext architektonického vzdelávania
k tomu vytvára dostatočne známy rámec.
Vo vnútri samotnej fakulty je nevyhnutné stabilizovať a ďalej zdokonaľovať súčasný reformovaný stav. Primerané pozadie pre zvýšenie efektívnosti celkového fungovania fakulty vytvára jej organizačná štruktúra.
Napriek uvedenému vo vnútri fakulty prevláda stav vysokého stupňa entropie. Prejavom značnej miery jej neusporiadanosti sú predovšetkým nejasnosti v riadení hlavných činností. V mnohých prípadoch nie je zrejmé kto je pôvodcom úloh a príkazov alebo nie sú identifikovateľné jeho kompetencie. Relevantné vnútorné predpisy nie sú zverejnené, a teda ani všeobecne známe. V nadväznosti na tento stav nie sú potrebné činnosti a stanovené úlohy často vykonané vôbec alebo nie sú dodržané termíny.
V prvom rade je teda nevyhnutné zvýšiť usporiadanosť života fakulty (musí byť nespochybniteľné kto koho riadi, kto má akú zodpovednosť a aké sú jeho kompetencie). Následne nedisciplinovanosť a neochota nemôžu byť rešpektované ako súčasť a prejav akademických slobôd.
Fakulta potrebuje manažment s energetickým potenciálom, ktorý zvýši jej vnútornú stabilitu. Operačný priestor manažmentu fakulty pritom bude medzi Bratislavou a Bruselom v medzinárodnom meradle a medzi univerzitným prostredím, SAS, SKA na domácej pôde.
V riadení musia byť jasne hierarchizované činnosti vzdelávanie, výskum, administratíva, technická podpora. Systém okolo pedagógov nesmie byť demotivujúci, musí nevyhnutne pracovať efektívnejšie a nezaťažovať zbytočným “papierovaním”.
Je nevyhnutné, aby štruktúra riadenia fakulty bola konzistentná so štrúktúrou riadenia STU (napr. štúdium vo všetkých stupňoch bude riadené jedným prodekanom).
V ďalšom období života Fakulty architektúry považujem za nevyhnutné riešiť tieto hlavné problémy:
manažment a riadenie fakulty
-
zachovávanie akademickej veľkorysosti bude tvoriť základ atmosféry na fakulte aj v ekonomicky napätej situácii,
-
vytvoríme manažment schopný skvalitniť vnútornú organizáciu fakulty,
-
vypracujeme systém priorít na úrovniach: vedenie fakulty - kolégium dekana - akademická obec, v riadení činností vzdelávania, výskumu, administrácie a technickej podpory,
-
jednou z hlavných priorít bude jednoznačné definovanie vzájomných kompetencií garantov študijných programov a vedúcich ústavov,
-
riadenie fakulty a koordinovanie činnností bude v najlepšom zmysle centralizované, FA a jej zložky sú príliš malé na efektívnu úplnú distribúciu kompetencií, vedenie fakulty bude vychádzať z osobného poznania všetkých kolegov a ich výkonov,
-
zavedieme systém "bonus-malus”, pokiaľ pôjde o výkony a najmä kvalitu, nekvalita bude vnímaná horšie ako nižšie výkony,
-
samoúčelné zoštíhľovanie administratívneho a technického aparátu nebude cieľom, rozhodujúce bude, či konkrétna zložka v rámci systému podáva primeraný výkon,
-
skvalitníme a zefektívnime činnosti pracovísk dekanátu a obmedzíme ich často neadekvátny direktívny prístup,
-
postupne budeme eliminovať skryté delenie ústavov na bývalé katedry a zviditeľníme štruktúru fakulty aj v jej priestorovom usporiadaní,
-
za ťažiskovo nevyhnutné považujem presadenie metódy "jednej zdrojovej informácie“ v smere učiteľ – administrácia a zredukovanie "pokynových reťazcov“ pre tvorivých pracovníkov.
finančné hospodárenie
-
finančné prostriedky budeme využívať efektívnejšie a to bez ohľadu na ich objem,
-
budeme pokračovať v získavaní nedotačných finančných zdrojov,
-
spôsob rozdeľovania prostriedkov podporí spoluprácu medzi ústavmi, obmedzí možnosti ich uzavretosti (ústavu sa odrátajú peniaze za realizáciu pedagogického výkonu, ktorý systémovo zabezpečuje iný ústav…).
pedagogická činnosť
-
zjednodušíme vykazovanie výkonov v pedagogike, v našej práci je veľa nekvantifikovateľnej spontánnosti o ktorú nemôžeme prísť kvôli demotivujúcemu "účtovníctvu",
-
dynamiku pedagogického procesu budeme udržiavať a posilňovať účasťou aktuálne tvoriacich architektov predovšetkým formou ich pôsobenia ako hosťujúcich učiteľov,
-
sprehľadníme študijné plány, aby ich pochopili nielen študenti, ale aj učitelia,
-
individualizácia štúdia bude individuálne závisieť od kvality študenta, systémovo od štádia štúdia,
-
v priebehu jedného roka vydáme publikáciu Profil absolventa FA, ako vzorové portfólio študijných programov s popismi všetkých študijných výstupov, aby sme konečne vedeli a videli čo vlastne učíme,
-
voliteľné predmety nepokryté študijnou literatúrou budú naozaj zrušené,
-
budeme racionálnejšie využívať čas, priestory a sledovať dodržiavanie rozvrhu.
publikačná činnosť
-
autori príspevkov publikovaných v karentovaných časopisoch budú honorovaní odmenou vo výške dvoch mesačných platov, kolektívy autorov vo výške dvoch mesačných platov člena kolektívu s najvyšším platom,
-
striktné rozlišovanie kategórií publikácia a tvorba bude základom hodnotenia publikačných výkonov (obe výkonové skupiny sa budú stretávať v kategórii ohlasov a citácií),
-
v procese komplexnej akreditácie univerzity nemôže ostať FA bokom, i keď sa budú hodnotiť vedecké výkony.
prezentácia fakulty
-
posilníme pozíciu fakulty ako stabilnej vzdelávacej inštitúcie v oblasti architektúry, dizajnu, urbanizmu, územného a priestorového plánovania v rámci Slovenska a relevantného medzinárodného priestoru,
-
mŕtve časti internetovej stránky naplníme obsahom, nebudeme naďalej vytvárať dojem, že nemáme napr. ani štatút či iné vnútorné predpisy,
-
vybudujeme anglickú webovú stránku s kvalitným, a pre jej zahraničných návštevníkov, zaujímavým obsahom,
-
dotvoríme priestory fakulty tak, aby bola svojím prostredím - čistotou, poriadkom, orientačným systémom, … hodná inštitúcie vychovávajúcej architektov.
v Bratislave 16. 5. 2006