Výkon funkcie dekana Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity musí v plnom rozsahu rešpektovať princípy rozvíjania tradícií a kultúrnych hodnôt výchovy a vzdelávania architektov na Slovensku, ktoré má za sebou už viac ako 50 rokov zmysluplnej existencie.
V priebehu niekoľkých ostatných rokov dostávajú tieto tradičné hodnoty nové impulzy, súvisiace so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie a transformáciou celého socioekonomického prostredia v SR. Vývoj však pokračuje a fakulta musí primerane a včas reagovať na vonkajšie podnety, aby si naďalej udržala kredit dominantného vysokoškolského pracoviska pre vzdelávanie architektov, urbanistov a ďalších príbuzných profesií.
V pôsobení dekana sa prelínajú akademické aktivity riadenia všetkých procesov vo vnútri fakulty s aktivitami dôstojnej reprezentácie fakulty navonok, v prostredí STU i v odbornej a spoločenskej praxi.
I v nasledujúcom funkčnom období bude potrebné, aby dekan fakulty garantoval plnú funkčnosť fakulty a kvalitu jej pedagogických a vedeckovýskumných činností formami premysleného zhodnocovania jej potenciálu a využívania disponibilných zdrojov. Z hľadiska vonkajšieho prostredia musí byť dekan zároveň schopný na všetkých úrovniach obhájiť kredibilitu fakulty a presadzovať jej odôvodnené záujmy.
Fakulta architektúry STU v Bratislave má predpoklady a potenciál pre zaradenie do skupiny moderných európskych (a národných) škôl architektúry. Pre naplnenie tejto predstavy považujem v nasledujúcom funkčnom období za potrebné:
V polohe vzdelávania:
-
zachovať základné princípy vyváženého pomeru výtvarných, technických, spoločensko i prírodovedných disciplín v študijných programoch vzdelávania architektov a urbanistov;
-
zabezpečiť kontinuitu v procese stabilizácie a skvalitňovania akreditovaných študijných programov vo všetkých troch stupňoch štúdia, vykonať audit a následnú aktualizáciu študijných programov;
-
realizovať v súvislosti s celouniverzitným trendom systém manažérstva kvality vzdelávania;
-
zabezpečiť dostatočne široký profil najmä absolventov 2. stupňa štúdia s cieľom ich bezproblémového uplatnenia na trhu práce v domácom i medzinárodnom kontexte;
-
skompletizovať a priebežne aktualizovať pedagogickú dokumentáciu všetkých vyučovaných predmetov (informačné listy, anotácie, galérie vzorových riešení a pod.);
-
podporovať modernizáciu metód vzdelávania, založenú na využití digitálnych technológií, využívať pritom akademický informačný systém i možnosti e-learningu, rozšíriť možnosti využívania elektronickej komunikácie pre študentov fakulty;
-
pripraviť a akreditovať študijný program pre vzdelávanie architektov a urbanistov v anglickom jazyku;
-
podporovať rozširujúce „mimoškolské“ formy vzdelávania – exkurzie, tvorivé dielne, letné školy, študentské súťaže s cieľom rozvíjať motivačné faktory, vedúce ku zvyšovaniu kvality štúdia;
-
rozšíriť možnosti pre samostatnú (mimo rozvrhu) prácu študentov.
V polohe vedy, výskumu, techniky a umenia:
-
považovať naďalej vedeckovýskumné a tvorivé aktivity pracovísk a pracovníkov fakulty za najvýznamnejší zdroj poznatkov pre zvyšovanie kvality vzdelávacieho procesu;
-
zabezpečiť podmienky pre dôslednú prezentáciu výsledkov vedeckej a umeleckej činnosti pracovníkov fakulty podporou a rozširovaním publikačných možností v zmysle podmienok bibliografickej registrácie, zriadiť edíciu monografií pre pracovníkov fakulty;
-
aktualizovať strategické zámery fakulty v polohe vedy, výskumu, techniky i umenia tak, aby boli v súlade s hlavným poslaním fakulty a trendmi vývoja vo svete;
-
rozvíjať vedeckovýskumné programy jednotlivých pracovísk vo väzbe na grantové agentúry, APVV a programy medzinárodnej spolupráce a 7. rámcového programu v rámci EÚ, ako aj na súkromnú podnikateľskú sféru;
-
podporovať pravidelné konanie odborných konferencií a seminárov v národnom i medzinárodnom kontexte, usporiadať aspoň jedenkrát za rok odbornú konferenciu celofakultného, resp. nadfakultného významu;
-
pripraviť rozšírenie siete laboratórií na fakulte s cieľom ich zaradenia na úroveň high-tech laboratórií pri uplatnení zásady: ústav má mať aspoň jedno vedeckovýskumné (resp. výtvarné ) laboratórium;
-
iniciovať naďalej konanie pravidelných odborných výstav na fakulte a podporovať účasť fakulty na prestížnych výstavách vo vonkajšom prostredí;
-
rozširovať a skvalitňovať činnosti PC ARCH najmä v polohe zabezpečenia podporných a administratívnych úkonov pre tvorivých pracovníkov a v polohe následných publikačných výstupov.
V polohe zahraničných vzťahov:
-
zabezpečovať na fakulte naďalej realizáciu medzinárodných programov Socrates/Erasmus a Leonardo da Vinci v tradičnom i rozšírenom spektre aktivít;
-
zúčastňovať sa aktívne na činnosti tematických medzinárodných organizácií, ktorých je fakulta riadnym členom, najmä EAAE (Európska asociácia pre vzdelávanie architektov), ACSA, AESOP, ECLAS a ďalších;
-
obohacovať základné činnosti fakulty formou cieľavedomého vstupu významných odborníkov zo zahraničia (prednášky, oponentúry a pod.);
-
podporovať vycestovanie a aktívnu účasť pracovníkov a študentov fakulty na odborných podujatiach v zahraničí;
-
podporovať odborné pobyty zahraničných partnerov na Slovensku (exkurzie, letné školy a pod.);
-
pripraviť podmienky pre zahraničnú akreditáciu študijných programov fakulty.
V polohe riadenia a rozvoja fakulty:
-
upevniť a rozvíjať postavenie fakulty v kultúrnom spektre Slovenska a zároveň naďalej zabezpečovať primerané postavenie fakulty v rámci STU, vrátane podielu čerpania štátnych dotácií;
-
stabilizovať organizačnú štruktúru fakulty, udržať princípy plurality a transparentnosti rozhodovania vo vedení fakulty;
-
zabezpečovať rozširujúce sa nároky na administratívne výkony fakulty zlepšenou organizáciou práce a vzájomnou zastupiteľnosťou pracovníkov dekanátu, odbremeniť odborné pracoviská od nežiaduceho administratívneho zaťaženia;
-
rozvíjať dosiahnuté výsledky vo vybavení fakulty prostriedkami moderných informačných technológií, zabezpečiť ich optimálnu dostupnosť pre pracovníkov i študentov, zabezpečiť implementáciu akademického informačného systému;
-
rozvíjať akreditačný potenciál fakulty s cieľom nadviazať na úspešnú akreditáciu
v r. 2003 – 2006 a zabezpečiť priebežne personálnu garanciu študijných programov; -
rozvíjať kvalifikačnú štruktúru pracovníkov fakulty s dôrazom na nutné doplnenie pedagogického zboru o mladšie vekové kategórie docentov a profesorov;
-
stabilizovať systemizáciu pracovných miest učiteľov a výskumných pracovníkov v súlade s disponibilnými mzdovými prostriedkami a požiadavkami na organizáciu pedagogického procesu;
-
rozvíjať a zdokonaľovať nový model rozdeľovania mzdových prostriedkov, zavedený na fakulte v r. 2005;
-
vyhodnotiť a optimalizovať využívanie priestorov budovy na Námestí slobody s ohľadom na očakávaný odchod CVTI a získanie cca 2 000 m2 pre potreby činností fakulty, vrátane presťahovania dizajnérov, zabezpečiť dočasne primeranú technickú úroveň provizórnych priestorov z Vazovovej ulice;
-
stabilizovať a skvalitniť prevádzkové podmienky detašovaného pracoviska v Banskej Štiavnici, pripraviť podmienky pre zriadenie detašovaného pracoviska v Poprade (v rámci predbežnej dohody s Magistrátom mesta Poprad).
Záver:
Môj program pôsobenia vo funkcii dekana na obdobie r. 2006 – 2010 je programom kontinuity. Na fakulte pôsobím od začiatku môjho štúdia v r. 1959 na vtedajšej FAPS temer nepretržite. V pedagogickom zbore fakulty som jedným z posledných priamych absolventov profesora Belluša, zakladateľa našej školy. Po ukončení štúdií som prešiel postupne všetkými pozíciami radového i riadiaceho pracovníka. Dlhotrvajúce poznanie života fakulty z hľadiska odborného a ľudského sa prehĺbilo najmä v ostatnom období pri výkone akademických funkcií, keď som mal možnosť tiež prispieť k zrovnoprávneniu postavenia fakulty v rámci Slovenskej technickej univerzity a rezortu vysokého školstva v Slovenskej republike. Počas mojej profesionálnej kariéry som si vytvoril bohaté a účinné kontakty v odbornej komunite architektov a urbanistov i v kultúrnom spoločenstve Slovenska, zastával som vysoké volené funkcie v Spolku architektov Slovenska i Slovenskej komore architektov. Všetky tieto hodnoty a skúsenosti sú pre mňa východiskom pre uchádzanie sa o funkciu dekana FA STU v období r. 2006 – 2010.