: Natália Marková
: 5. ročník
Hlavným cieľom projektu bolo preveriť, ako by mohla v objekte bývalej Práčovne fungovať prevádzka vysokej
školy. V súčasnosti sa v Trenčíne nenachádza žiadne vysokoškolské zariadenie umeleckého smeru a nakoľko
sme v našej urbanistickej štúdii rátali s mnohopočetným zastúpením kultúrnych objektov, či už galérii, alebo
eventových priestorov, múzeí, atď., ďalším krokom bolo zastrešiť mladých kreatívnych ľudí z Trenčína a okolia a
poskytnúť im priestor nielen na štúdium, ale aj ich mimoškolské aktivity, prácu a aktívny oddych. Takisto nebolo
cieľom sa orientovať len na samotných študentov a pedagógov, ale nájsť formu, akou by ich práca bola
odprezentovaná čo najširšej verejnosti.
Samotné hmotové prevedenie objektu vychádza z urbanistickej štúdie, v ktorej sme vyvodili záver, že by sa mala
Práčovňa rozširovať smerom na západ a istým spôsobom dopovedať pôvodnú štruktúru Meriny aj samotnej
budovy. Kedže sme sa v urbanistickom návrhu zameriavali na vytváranie príjemnejšej ľudskej mierky,
mikropriestorov a lineárnych parkov, to sa odrazilo aj pri riešenom objekte. Konceptom teda je pristavať k budove
novú konštrukciu, ktorá vytvorí s pôvodným objektom v strednej polohe lineárny park, slúžiaci ako jedno z
predpolí vysokej školy a zároveň nadväzuje na vertikálne kompozičné osi, ktoré sme istým spôsobom vymedzili v
urb. štúdii (možné prepojenie Váh - Brezina). Nová hmota vytvára ochodzu, ktorá poskytuje exteriérové
prestrešenie a zároveň priestor pre oddych študentov, verejnosti. V pôvodnom objekte bolo ťažiskovým využitie
potenciálov, ako napríklad svetlíkov. Práčovňa je taktiež charakteristická striktným konštrukčným systémom.
Cieľom bolo využiť svetlíky čo najviac aj medzi viacerými podlažiami, pracovať s vertikalitou a snažiť sa priestor
študentských ateliérov vytvoriť čo najviac variabilný.
Vysoká umelecká škola v Trenčíne by poskytovala priestor pre mladých kreatívnych ľudí nielen z Trenčína, ale aj
z celého okolia. Nadväzovala by na už súčasnú strednú umeleckú školu - jej študenti by mohli plynule pokračovať
na štúdiu na vysokej škole bez toho, aby museli odchádzať do hlavného mesta, alebo do zahraničia a zároveň by
existencia takejto inštitúcie pozdvihla kultúrnu úroveň mesta. Okrem toho, že sa v navrhovanom objekte
nachádza vysoká škola, objekt zahŕňa aj multifunkčné výstavné priestory, ktoré môžu byť využívané v rámci
mesta, prípadne iných vzdelávacích prevádzok v meste. Priestory zastrešujú kaviareň, ktorá je otvorená pre
ostatných ľudí a v kombinácii s výstavným priestorom je jej hlavným prínosom približovanie umenia práve širokej
verejnosti.