Školiteľ: | Doc. Ing. Peter Olah, ArtD. |
Študent: | Mgr. art. Filip Maukš |
Téma: | Využitie virtuálnej reality v tvorbe dizajnéra |
Portfolio: |
Transport Design & Virtual Reality Portfolio |
Trvanie: | 2017 - 2022 |
Technológie
Virtuálna realita
Rozvoj technológie virtuálnej reality umožnil efektívnejšie posúdenie virtuálnych modelov už v počiatočnom návrhovom procese. Motocyklový dizajn (rovnako tak aj automobilový) je pre testovanie možností technológie virtuálnej reality ideálny. V oboch prípadoch ide o navrhovanie priestorových objektov väčších rozmerov náročných na estetické stvárnenie a technické prevedenie, ktorých komplexnosť nie sú tradičné zobrazovacie metódy schopné plne vypovedať. Skice či vizualizácie sú limitované veľkosťou papiera a 3D digitálne modely vnímame taktiež len pomocou 2D perspektívnej projekcie na obrazovke monitora. Komplexná predstava o produkte vzniká až v mysli dizajnéra či konštruktéra. Následne spojením estetických a technických podkladov vzniká prototyp či maketa produktu v reálnej mierke. Virtuálna realita použitím digitálnych dát ponúka celistvejší pohľad na budúci produkt ešte pred investíciu do nákladných modelov či prototypov.
Simulátory a zmiešaná realita
Virtuálna realita síce ponúka realistickejší pohľad na predmety vymodelované vo virtuálnom 3D priestore, no pre komplexné posúdenie dizajnu je potrebná širšia interakcia človeka s modelom. Zrak nie je postačujúci na posúdenie ergonómie interiéru či iných používateľských hľadísk produktu. Z tohto dôvodu vznikajú simulátory schopné zapojiť hmat a vtiahnuť používateľa do virtuálneho diela.
01 | Prezentácia vo VR - Športový motocykel
Konfigurátor bol naprogramovaný na menenie farebnosti kapotáží a diskov kolies. Šesť farebných vzoriek v pozadí predstavuje farebnú paletu. Vrchné farby sú pre disky kolies, spodné pre kapotáže. Namierením ovládača na jednu zo vzoriek a stlačením tlačidla na ovládači je možné farby prepínať.
Simulátor bol nastavený tak, aby zodpovedal ergonómií elektrického motocykla. 3D model motocykla bol následne mapovaný na konštrukciu simulátora. Obrázky zobrazujú simultánne realitu a záznam z okuliarov. Po otočení riadidiel na simulátory sa otočili aj riadidlá vo VR.
02 | Kreativita vo VR - Rally motocykel
Pri tvorbe Rally motocykla bol použitý softvér Gravity Sketch, ktorý je v súčasnosti jedným z najprepracovanejších modelovacích nástrojov pre virtuálnu realitu. Do modelovacieho prostredia programu gravity sketch bol vnesený 3D model simulátora pre referenciu ergonómie športvého rally motocykla a 2D sken ručnej kresby ako podklad budúceho designu.
Modelovanie vo virtuálnej realite v sebe spája prvky klasického modelovanie s 2D skicovaním. V 3D priestore je možné pomocou ovládačov tvoriť linky či objemy využitím gestiky. V prípade rally motocykla sa jedná skôr o zachytenie prvotného nápadu a proporcií budúceho designu, ktorý vďaka gestickému modelovaniu získava skulpturálny nádych. Tým že je namodelovaný v reálnej mierke a prezentovateľný skrz virtuálnu realitu môže slúžiť aj na efektívnejšiu komunikáciu medzi kolegami.
Simulátor použitý na vizualizovanie športového motocykla bol transformovaný na ergonómiu rally motorky a synchronizovaný s 3D dátami na testovanie ergonómie posedu a tvarov sedadla a kapotáží. V priebehu projektu sa podarilo nadviazať spoluprácu priamo s firmou Gravity Sketch. Pre synchronizovanie 3D dát rally motocykla a simulátora bola vytvorená skúšobná BETA verzia softvéru Gravity Sketch.
03 | Projekt s maximálnym využitím VR nástrojov
Projekt kreatívnej práce vo VR bol ďalej rozvíjaný na stáži v dizajnérskom štúdiu ŠKODA Auto v Mladej Boleslavi na koncepte elektrického bicykla. Projekt elektrického bicykla začína prázdnou scénou vo VR modelovacom programe Gravity Sketch a končí prezentáciu finálneho dizajnu vo VR v mierke 1:1 s naprogramovaným konfigurátorom. Zámerom je využiť v procese navrhovania každú dostupnú možnosť práce s virtuálnou realitou. Skúmať ako na seba jednotlivé výstupy z rôznych VR softvérov nadväzujú a ich možnosti kombinácie s tradičnými dizajnérskymi technikami ako ručná či tabletová kresba a 3D modelovanie.