: Mgr. art. Katarína Vavrová
: doc. Ing. B. Jelenčík, ArtD.
Čo sa udialo za posledné dva roky? A čo všetko doslova zmenilo svet od základov? Prebiehajúca pandémia COVID-19 mala vplyv na všetky aspekty nášho života, od spôsobu, akým ľudia trávia čas, hľadania, hľadania a nákupu produktov, až po spôsob, akým firmy, značky a obchodníci inzerujú a propagujú svoje produkty alebo služby. Je dôležité vedieť o hlavných dopadoch pandémie COVID-19 na marketing v sociálnych sieťach, o tom, čo s nimi môžete urobiť, a o dôvodoch, prečo by sa mal v týchto ťažkých dobách dobre rozvíjať. Medzi niektoré z hlavných účinkov pandémie COVID-19 na marketing v sociálnych sieťach môžeme zaradiť nasledujúce:
1. Ľudia trávia čas online a pravidelne používajú sociálne médiá
Keď ľudia začali v dôsledku pandémie tráviť viac času doma, začali tiež viac používať internet, čo viedlo k neočakávanému zvýšeniu angažovanosti v sociálnych sieťach. Podľa správ začalo 46 až 51 percent dospelých Američanov viac využívať sociálne médiá od začiatku ohniska nákazy a priemerný čas strávený na mobilnom internete sa počas krízy každý deň zvýšil o hodinu viac. Odhaduje sa, že k dnešnému dňu existuje odhadovaných 3,23 miliárd, čo je asi 80 percent z celkového globálneho počtu používateľov internetu, ktorí používajú sociálne médiá najmenej raz za mesiac v roku 2020. Facebook je v súčasnosti poprednou platformou sociálnych médií, za nimi nasledujú Instagram a TikTok.
2. Viac ľudí interaguje s online reklamami
Pretože počas pandémie trávi viac ľudí viac času v sociálnych sieťach a mobilných zariadeniach, viac sa venuje aj online reklamám. Jedna správa naznačuje, že počet používateľov mobilného internetu zapojených do online reklám sa počas krízy zvýšil o 15 percent. Podľa inej správy sa počty zobrazení sociálnych sietí medziročne zvýšili o 20 percent, čo znamená, že viacerým používateľom sociálnych médií sa zobrazuje viac reklám. Správa tiež dodáva, že je to aj výsledkom nárastu reklám vo formáte Story a Video.
3. Viac ľudí sa obracia na ovplyvňovateľov sociálnych médií, tzv. influencerov
Okrem zvýšenia používania sociálnych médií a zapojenia reklám sa v dôsledku pandémie
zvýšil aj počet používateľov internetu a mobilných telefónov, ktorí sa obracajú na ovplyvňujúcich používateľov sociálnych médií a ich obsah, ktorý propagujú. Vďaka fyzickým obmedzeniam majú používatelia sociálnych médií prirodzene sklon vyhľadávať medziľudské vzťahy. Jedným z príjemcov tejto potreby je obsah influencera. Jeden prieskum uskutočnený indexom globálneho webu zistil, že viac ako 80 percent spotrebiteľov v USA a Veľkej Británii tvrdí, že počas programu COVID-19 vyhľadávalo viac obsahu u influencerov.
4. Viac ľudí nakupuje online
A čo viac, v súčasnosti existuje viac ľudí, ktorí nakupujú online v dôsledku pravidiel pandémie a dištancovania sa od spoločnosti. Súčasná kríza prinútila mnohých nakupovať online z bezpečia a pohodlia svojich domovov a vyhýbať sa čakaniu v radoch a preplnených obchodoch. To zase spôsobilo rozšírenie elektronického obchodu o nových zákazníkov a rôzne typy výrobkov. Podľa správy online tržby vzrástli o 15,1 percenta a len v jeden deň - Cyber Monday 2020 spotrebitelia minuli rekordných 10,8 miliárd dolárov, čo prekonalo doterajšie rekordy v online nakupovaní.
Čo ale robiť, aby sme sa prispôsobili.
1. Využite výhody marketingu na sociálnych sieťach
Pretože viac ľudí trávi počas pandémie, i po nej, viac času na sociálnych sieťach, stali sa ideálnym miestom pre návštevu, kde môžete propagovať svoje nápady, produkty alebo služby. Platformy a nástroje sociálnych médií patria tiež k najlepším, pokiaľ ide o zvyšovanie povedomia o značke firmy, prilákanie prichádzajúcej návštevnosti, zlepšenie spokojnosti zákazníkov a zvýšenie konverzných pomerov.
2. Využívajte mobilné reklamy a reklamy so sponzorovaným obsahom
Z dôvodu nárastu počtu použití mobilného internetu a zapojenia reklám do celého sveta je teraz ten správny čas využiť výhody mobilnej reklamy a sponzorovaných príspevkov. Najlepším spôsobom, ako vytvoriť mobilné reklamy, ktoré získavajú viac kliknutí, je napísať presvedčivé sprevádzanie obsahu, využiť pôsobivé obrázky a vizuály, urobiť svoje reklamy interaktívnymi a pútavejšími a vyskúšať viac vzorov. Ďalším spôsobom, ako vytvoriť pútavé online reklamy, je použitie reklám so sponzorovaným obsahom, ktoré sa zobrazujú v informačných kanáloch správ na stolných aj mobilných zariadeniach. Pomocou tohto typu online reklám môžete dostať svoj obsah pred širšie publikum a predviesť svoju značku. Ak chcete zvýšiť interakciu svojich reklám, napríklad na Facebooku sa sústreďte na kvalitu svojich príspevkov, urobte svoje reklamy relevantnými pre svoje publikum, uistite sa, že zodpovedajú ich potrebám, a začleňujte výzvy na akciu, aby ste im dali vedieť, čo presne chcete od publika, aby robili.
3. Partnerstvo s ovplyvňovateľmi sociálnych médií - influencermi.
Záujem o značku v oblasti ovplyvňujúcich sociálne médiá bol svedkom nárastu, čo následne vytvorilo nové príležitosti pre značky a marketingových pracovníkov. Môžete spolupracovať s influencermi a efektívne tak osloviť svoje publikum, vybudovať si dôveru pre svoju značku a podnikanie, zlepšiť povedomie o svojej značke, vylepšiť svoju obsahovú stratégiu, pridať hodnotu svojmu publiku a vytvoriť pevnejšie vzťahy.
4. Vytvorte príspevky a reklamy zamerané na video
Ďalším skvelým spôsobom, ako využiť marketing v sociálnych médiách na zvýšenie konverzných pomerov, je použitie príspevkov a reklám zameraných na video. Podľa správ by začlenenie videí do vašich reklám mohlo zvýšiť vaše konverzie o neuveriteľných 80 percent. Pri vytváraní videí budete možno chcieť, aby boli krátke, ale zaujímavé, aby ste pridali zachytenia olova a využili videonahrávky. Na Slovensku vyše 40 percent podnikateľov využíva sociálne siete na podporu svojho biznisu. Zhruba štvrtina firiem využíva len jeden typ média, ako je napríklad Facebook, Instagram či LinkedIn. Podľa najnovších údajov Európskeho štatistického úradu Eurostat za posledných osem rokov sa počet podnikateľov na sociálnych sieťach zdvojnásobil. Najviac
tento typ podpory biznisu využívajú podniky na Malte (83 percent), v Dánsku a Holandsku (obe 73 percent) či Cypre (71 percent). Pandémia koronavírusu ešte viac urýchlila presun biznisu do online priestoru. Slovenskí podnikatelia najčastejšie využívajú sociálne siete na posilnenie značky a propagáciu svojich produktov. Mnohí sa snažia preraziť navonok – smerom k zákazníkom, biznis partnerom a ostatným firmám a organizáciám. Je to však aj o komunikácii dovnútra firmy a posilňovaní lojálnosti súčasných zamestnancov. Aktuálne mnohí uskutočňujú prostredníctvom sociálnych médií nábory do práce.
V únii využíva sociálne siete 51 percent firiem. Až 86 percent z nich prostredníctvom sociálnych médií, kde sa zaradzujú okrem sociálnych sietí aj firemné blogy či Youtube videá, buduje imidž firmy. Je to takmer dvojnásobok v porovnaní s rokom 2013. Druhým najčastejším dôvodom pre využívanie sociálnych médií je komunikácia navonok (45 percent), najmä z konkurenčného pohľadu. Štvrtina podnikateľov využíva sociálne médiá k získaniu a reagovaniu na zákaznícke podnety, otázky či sťažnosti. Ich počet sa takmer zdvojnásobil za ostatných osem rokov. Využívanie sociálnych médií ako takých využíval na hľadanie potenciálnych nových zamestnancov v roku 2013 takmer každý desiaty európsky podnikateľ, vlani už každý štvrtý.
Trend posilňovania sociálnych médií nadväzuje aj na väčšiu aktivitu Slovákov na internete. Na Slovensku stúpol vlani počet používateľov medziročne až o 6 percent na vyše 90 percent. Pritom ešte v roku 2007 využilo internet iba 53 percent Slovákov, najmä na posielanie emailov. Aktuálne sa do popredia dostáva aj chatovanie a využívanie sociálnych sietí, ktoré boli počas lockdownu náhradou za obmedzený sociálny kontakt. Najvyššie využívanie internetu na Slovensku je vo vekovej kategórii 16- až 19-ročných, kde dosahuje až 99 percent. Naopak, zo seniorov vo veku 65 až 74 rokov využíva internet iba niečo vyše tretina. V rámci 27 krajín Európskej únie 74 percent ľudí využívalo vlani internet na odosielanie a prijímanie mailov, na vyhľadanie informácií o tovaroch a službách (69 percent), na zasielanie okamžitých správ (68 percent) či online správy (65 percent). V rámci únie väčšina ľudí tiež využívala internet na internetové bankovníctvo (57 percent),
počúvanie hudby (56 percent), využívanie sociálnych sietí (56 percent) a na vyhľadanie informácií o zdraví (55 percent). Na záver možno povedať, že najlepším spôsobom, ako zvýšiť interakciu s vašimi sledovateľmi, je zamerať sa na kvalitu vášho obsahu a správ a zahrnúť videá a kreatívne vizuálne prvky, ktoré prilákajú vaše publikum. Kvalita obsahu, kde patria kvalitné fotografie, kvalitné videá, autenticita a nápaditosť sú zásadnými atribútmi dobrého príspevku.