: Mgr. art. Filip Maukš
: doc. Ing. Peter Olah, ArtD.
Projekt vznikol počas stáže v dizajn štúdiu automobilky Škoda Auto v Mladej Boleslavi. Zaoberá sa návrhom konceptu elektrického bicykla s použitím nástrojov virtuálnej reality. Škoda má históriu v produkcií bicyklov a motocyklov. S rozvojom mestskej mobility prišla automobilka v roku 2019 s konceptom Klement. Cieľom stáže sa teda stal vypracovať vlastný návrh elektrického bicykla. V posledných rokoch vznikajú koncepty bicyklov navrhnuté od základu pre elektrický pohon. Čo podobne ako u áut umožňuje zmeniť konštrukciu a proporcie celého stroja. Zámerom bolo vytvoriť bicykel použiteľný na športové vyžitie ako aj pre denné dochádzanie. Inšpirovať sa estetikou terénnych strojov no zjednodušiť a zjemniť ich agresívny vzhľad. Výsledný dizajn mal byť stále bicykel ale s prvkami motocykla. Pri tvorbe dizajnu bol zámer využívať VR ako primárny tvorivý nástroj. Skúmať ako na seba jednotlivé výstupy z rôznych VR softvérov nadväzujú a ich možnosti kombinácie s tradičnými dizajnérskymi technikami ako ručná či tabletová kresba a 3D modelovanie. Použité VR nástroje boli Gravity Skech na VR modelovanie a Unreal Engine na VR vizualizáciu. Celý postup bol rozdelený na tri fázy.
VR IDEÁCIA
Projekt začína zhromaždením dát vo VR. Malé ikony bicyklov predstavujú jednotlivé nápady kde je zámer zachytiť hlavnú myšlienku alebo len určitú hlavnú líniu budúceho dizajnu. V programe Rhinoceros bol zároveň vytvorený 3D model ergonómie budúceho bicykla. Na základe týchto dát bolo v programe Gravity Sketch namodelovaných množstvo jednoduchých inšpiračných 3D modelov.
Modelovanie vo virtuálnej realite v sebe spája prvky klasického modelovania s 2D skicovaním. V 3D priestore je možné pomocou ovládačov tvoriť linky či objemy využitím gestiky. V prípade elektrického bicykla sa jedná skôr o zachytenie prvotného nápadu a proporcií budúceho designu, ktorý vďaka gestickému modelovaniu získava skulpturálny nádych. Tým že je namodelovaný v reálnej mierke a prezentovateľný skrz virtuálnu realitu môže slúžiť aj na efektívnejšiu komunikáciu medzi kolegami.
ROZPRACOVANIE 3D MODELU VO VR
V druhej fáze bude VR model dopracovaný do finálnej verzie. Zámerom projektu bolo testovať do akej miery kvality je možné dokončiť 3D model len za použitia nástrojov virtuálnej reality, keďže táto sféra 3D modelovania sa stále iba rozvíja.
Procesné modely zároveň slúžili ako skvelý perspektívny podklad pre ručnú či tabletovú kresbu. Kresebné variácie tvarov sa neskôr premietali do 3D modelov kým sa nedospelo k finálnemu dizajnu. Výsledný model vytvorený vo virtuálnej realite bol na záver použitý ako blueprint pre detailný polygonálny model.
PREZENTÁZIA VO VR
Posledným krokom bolo vytvoriť prezentáciu vo virtuálnej realite s použitím softvéru Unreal Engine. Naprogramovaným konfigurátor umožňoval výber farby a zmenu komponentov medzi terénnou a mestskou verziou bicykla.