: A. Gazdová, A. Sciranková
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. K. Smatanová, PhD.
Našim zadaním bolo vytvoriť urbanistický návrh budúcnosti v meste Žilina, ktorá sa nachádza v priamej nadväznosti na rieku Váh, čo veľmi ovplyvňuje tvar riešeného územia, pretože sa tiahne pozdĺžne popri nej. Zadanie však nebolo jednoduché, keďže územie, s ktorým sme museli pracovať je takzvaný „brownfield“ a pozdĺž celým riešeným územím prechádza železničná trať. Istá časť koľají z nej sa však už začala demontovať v rámci schváleného projektu so ŽSR, čo trocha zľahčuje podmienky na tvorenie nášho projektu. Keďže projekt má rozprávať o Žiline v budúcnosti, jednoznačnou voľbou bola zeleň. Zeleň je záchranným prvkom budúcnosti, ktorý bude vytvárať vhodnú klímu pre život, chrániť územie pred nebezpečným prehrievaním a taktiež pomôže návratu prirodzeného biotopu späť do väčších miest. Okrem toho pozitívne vplýva na psychické zdravie a zabezpečuje psychickú pohodu. Tieto aspekty nás naviedli na tvorbu ako verejných tak aj poloverejných priestorov poskytujúcich možnosti na vytváranie komunít a tiež na trávenie kvalitného času a oddychu. Hlavnými nositeľmi týchto benefitov sú 4 verejné priestory ktoré môžeme nazvať aj parkmi. Každý z nich sa však vyznačuje osobitým výrazom a inou funkciou. Zárukou každého z nich je, že si tam užívatelia prídu na svoje v oblasti športu, rekreácie a oddychu ako aj kultúrneho vyžitia. Tri z nich sú zároveň prepojené promenádou na brehu rieky, čo vytvára pridanú hodnotu k zelenému prostrediu. S myšlienkou prepojiť túto oblasť s vodou sme pracovali už od samého začiatku, keďže Žilina ako mesto doteraz nijako aktívne nevyužila jej potenciál. Riešené územie nie je úplne priamo napojené na centrum, ale využili sme jestvujúce dopravné osy, na ktoré sme ďalej nadviazali naprieč naším územím. Tieto osy ústia ako móla na vode, čo zabezpečuje pr i skutočnosti doteraz nevyužívaného nábrežia, dostupnejší prístup k vode pre celé mesto. Našu tvorbu nám výrazne ovplyvnil aj spomínaný už schválený projekt. Územím pozdĺžne prechádzajúce koľaje nám vytvorili istú líniu, na ktorú nadväzujúc sme vedľa koľají vytvorili hlavnú dopravnú trasu. Táto trasa nám takto pokrýva vlakovú, autobusovú, automobilovú ale aj cyklistickú dopravu, pretože okrem cyklistických pásov vymedzených na ceste, autobusových zastávok pre MHD, sa tu nachádza plánovaná vlaková stanica. To znamená, že nami vytvorená oblasť bude dostupná akýmkoľvek dopravným prostriedkom a to samozrejme pridá na atraktivite. Problém zvýšeného hluku či už z áut alebo vlakov, sme sa vyriešili vytvorením zemného valu a odsadením obytných budov ďalej od komunikácií. V neposlednom rade nám návrh ovplyvnili aj ekologické riešenia a zameranie sa na myšlienku mestskej odolnosti (urban resilience). Aby sme jednotlivé témy návrhu od seba neizolovali, rozhodli sme sa okrem fotovoltaických článkov na strechy aplikovať aj vegetáciu a tým preniesť zeleň z parkov a vnútroblokov do výšky, kde plnia funkciu ochrany pred prehrievaním objektov. Rovnako sme prepojili aj retenčné jazierka, ktorých úlohou je nielen zber vody, ale taktiež priestor vhodný na oddych, rôzne aktivity a zároveň sme nimi vpustili rieku do riešeného územia. V našom návrhu sme sa zamerali hlavne na obytnú funkciu objektov, ktoré však majú v budúcnosti priestor na pretváranie, pretože boli navrhované variabilne. Čo sa však typológie týka, našim cieľom bolo aktuálne vytvoriť obytné jednotky v podobe štartovacích bytov, určených hlavne pre mladé rodiny. Plánom teda je prispôsobovať občiansku vybavenosť požiadavkám komunity a ich vývoju. Prepojením všetkých aspektov nášho návrhu sme sa snažili vytvoriť zdravé prostredie pre obyvateľov, ktoré napĺňa všetky ich potreby a zároveň aj dbať na odpoveď voči všetkým budúcim hrozbám.