: A. Ležovič
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. K. Smatanová, PhD.
Predmetom urbanistickej štúdie je tvorba novej,modernej ,obytnej štruktúry na území brownfieldu v meste Žilina pri koryte rieky Váh. Riešené územie je zastavané prevažne inžininierskymi stavbami kolajísk slovenských železníc a ich technických a prevádzkových budov. Územie je zväčša rovinaté a pokryté vrstvou náletovej zelene pozdĺž koryta rieky. V území nehrozí možnosť záplav ,nakoľko Váh v tejto časti je medzi dvoma vodnými nádržami a to vodné diela Žilina a Hričov. V rámci štúdie sa predpokladá odstránenie väčšiny pozemných a inžinierskych stavieb ,okrem časti kolaísk po obvode územia. Na takto uvolnenom území prišlo k návrhu obytnej štruktúry bytových domov vo forme vnútroblokov a rodinných domov taktiež vo forme blokov so zdielaným spoločným priestorom záhrad komunitného charakteru. Štruktúru dopĺňajú solitérne objekty občianskej vybavenosti ,plochy námestí a parkov. Hlavným vstupom do územia je napojenie na existujúcu Bratislavskú cestu skrz kolajiská formov podchodov. Súčasťou návrhu je aj tvorba železničnej zastávky ,pre podporenie hromadnej dopravy do územia, ktorá podporí sieť existujúcej autobusovej dopravy . Prepojenie s okolitými brehmi je riešené pomocou cyklolávky v spojení s Budatinským hradom a zvyšná doprava je riešená formou vodnej dopravy po rieke Váh v oboch smeroch. Súčasťou riešenia územia je aj riešenie nábrežnej čiary a vpustenie vody do územia formou riečneho kanála. Nábrežie sa skladá z dvoch typov úprav. Krajinárske ,ktoré sleduje existujúce vzťahy pozdĺž rieky Váh a jej prítokov ako Rajčanka a Kysuca. Promenádna časť v centrále územia je tvorená terasovito v dvoch úrovniach. Pre zväčšenie plochy promenády sú súčasťou riešenia zdvihnuté terasy a plávajúce plošiny pozdĺž centrálnej časti. Táto časť je plošne vymedzená prierazmi koryta pod terénom. Cez tieto body je ďalej voda vpúštaná do územia formou riečneho kanála s krajinárskov úpravou ,mólami a mostíkmi.