: L. Ďurčová, M. Budinský
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. K.Smatanová, PhD.
Suburbiá sú tradične vnímané ako oblasti nekonečnej a nudnej zástavby rodinných domov, bašty nukleárnej rodiny, generátory dopravnej záťaže, synonymá neekologického prístupu ku krajine a problematické „prílepky“ metropol. My tento predpoklad narúšame a v Novom Čeklísi vytvárame udržateľné a živé susedstvá, kde dochádza k rozvoju vzájomných vzťahov, akceptácii a zapájaniu rozličných komunít, vzniku interakcií a zdieľaniu zdrojov. Hustotu (102 - 115 obyv./ha) vnímame ako nástroj podpory udržateľnosti, variability a ochrany voľnej krajiny, ktorá je s ohľadom na svoju úrodnosť aj dostupnosť zdrojov vody enormne vzácna. Verejný priestor je demokratický, otvorený a bezpečný, lebo tu dochádza k aktívnej sociálnej kontrole. V kontraste k tomu je priestor vnútroblokov, ktoré vytvárajú intímnejší protipól voči aktívnym uliciam. Obnovená ramenná sústava Čiernej Vody so svojimi meandrami alebo tôňami, čím by bola do územia vnesená základná kvalita a atraktivita. V susedstve vody sú umiestnené plochy zelene, pobytové priestranstvá, rekreačné zariadenia alebo športová infraštruktúra. Kontakt s vodou navrhujeme riešiť v podobe pobytových schodísk alebo jemne sa zvažujúcich brehov, najmä v susedstve významnejších priestranstiev, vytvárame tu však aj intímnejšie priestory určené len pre prechádzky. V predĺžení Lúčnej ulice vzniká hlavná prístupová komunikácia, ktorá by v budúcnosti plnila funkciu mestskej triedy. Diagonálna trieda spája Lúčnu s centrom pôvodnej obce a je v dotyku so železničnou stanicou. V nadväznosti na túto triedu vznikajú ťažiskové verejné priestory Nového Čeklísa spoločne s dôležitými prvkami občianskej vybavenosti. Zástavba prechádza od vyššej či stredne vysokej popri koridore po nižšiu a rozvoľnenejšiu s radovými domami na východe. V našom prípade sa hustota zaľudnenia pohybuje medzi 102 až 115 obyvateľmi, čo navyše umožňuje pohodlný a zmysluplný peší pohyb. Na hustotu nadväzujeme koncepciou dopravy, kedy po hlavných uliciach vedieme autobusovú dopravu a všetky ostatné ulice sú zdieľané, príp. obytné po vzore holandského konceptu „woonerf“. Parkovanie umiestňujeme do podzemných garáží, čím uvoľňujeme priestor na uliciach. Štvrť je navrhovaná v úzkej väzbe na železnicu a existujúcu cestnú infraštruktúru tak výrazne nezaťažuje. Nový Čeklís považujeme za vzor ďalšej generácie suburbií a miesto, ktoré je schopné zohľadniť požiadavky súčasných aj budúcich generácií na dobré miesto pre život.