: Mgr. art. Ondrej Dóci
: doc. Ing. Peter Olah, ArtD.
Automobil je jeden z najkomplexnejších produktov, na ktorého vývoji sa môžu dizajnéri podieľať. Počas tvorby konceptu sa v minulosti museli vysporiadať s mnohými bariérami, ktoré boli spôsobené klasickou koncepciou procesu návrhu. Dnes, keď sa čoraz viac približujeme k úplnej elektrifikácií a autonómnej jazde, vieme tieto bariéry obísť. Exteriér, interiér a užívateľské prostredie dostávajú priestor realizovať sa a vytvoriť veľkosťou vhodnejšie, bezpečnejšie mestské vozidlo alebo pohodlnejšie vozidlo určené na dlhé vzdialenosti. Interiérová architektúra sa približuje viac užívateľovi a miestam, ktoré sú mu dobre známe z domácnosti, verejných priestorov. Aby sme dostali produkt, ktorý je vytvorený pre určité užívateľské potreby danej generácie, musíme jednotlivé časti skladačky vhodne usporiadať. Musíme si uvedomiť dôležitosť jednotlivých komponentov procesu a určiť ich prioritu, následnosť. Dizajnéri sú stále viac zastúpení už v prvotných fázach tvorby vozidla, pri určovaní zadania alebo aj hľadaní vhodnej platformy. Ich prítomnosť znamená vyššiu mieru konceptuálneho myslenia v procese vzniku vozidla od samého začiatku a umožňuje tento proces aktualizovať z pohľadu dizajnéra, ktorý rozumie budúcemu zákazníkovi a jeho potrebám.
Špekulatívne metódy
Špekulatívny dizajn nie je vo svojej podstate veľmi vzdialený od tradičného dizajnu, ako ho poznáme. Oba vznikajú ako čisté idey, ktoré sú interpretované médiom. Oba si žiadajú od spoločnosti spätnú väzbu. Špekulatívny dizajn je však svojimi metódami naklonený voľnejšiemu, konceptuálnemu procesu tvorby. Tento proces umožňuje preskúmať alternatívy budúcnosti a najnovšie technológie, ich využitie a opodstatnenosť v nich. V jednom z workshopov sme sa so študentami ústavu dizajnu pokúsili špekulatívnymi metódami vytvoriť koncept produktov do alternatívnej budúcnosti a tak načať problematiku technológií, sociálnych médií a ochrany súkromia, domácnosti, rodiny. Výsledkom bola debata o jednotlivých nápadoch, scenároch budúcnosti, ktorá študentom otvorila dvere k novému spôsobu hľadania problému a riešenia. Jedným z najvýraznejších príkladov špekulatívnych metód v automobilovom dizajne je koncept automobilu BMW GINA. V tomto prípade sa nejedná o predchodcu neskôr sériovo vyrábaného vozidla, aj keď jeho vizuálna identita predpovedala zmeny v dizajne značky. Cieľom bolo vyvolať diskusiu zameranú na výrobné materiály a ich možnosti využitia v praxi. V priebehu času, od vzniku tohto konceptu, sa uberá automobilový dizajn smerom bližšie k užívateľovi. Experimentálne metódy navrhovania umožňujú preskúmať možný budúci proces tvorby dizajnérov, ktorí budú čeliť novým výzvam než to bolo v prípade spomenutého konceptu. Experimentovanie s materiálom môže nahradiť pokus o skúmanie nových zážitkov v interiéri vozidla.
Vzájomný vplyv jednotlivých častí procesu návrhu automobilu
Neustála digitalizácia a konektivita vozidiel medzi sebou, s inými druhmi osobnej dopravy a aj s osobnými zariadeniami ľudí ovplyvňuje nie len funkčnosť, ale aj vzhľad vozidla. Exteriér vozidla síce v blízkej budúcnosti nestratí svoj význam, ale poddá sa technológiám pod karosériou a novým nápadom ukrytým v kokpite vozidla. V budúcnosti môžeme očakávať oveľa výraznejšiu uniformitu vonkajšieho zovňajšku vozidla, rozkvet interiéru a užívateľského rozhrania. Ako môže takáto zmena vyzerať a ako sa prejaví v procese navrhovania? Budú vozidlá viac vizuálne flexibilné a anonymné, tak aby vyniklo virtuálne prostredie ako komunikačný kanál medzi nimi a človekom? Opačným výsledkom procesu návrhu môže byť interiér a exteriér vizuálne doplňujúci virtuálne prostredie určené pre konkrétnu cieľovú skupinu užívateľov. Medzi najkontrastnejšie príklady takýchto skupín sú užívatelia požadujúci vozidlo vizuálne zbavené maximálnej možnej technológie a tí, ktorí požadujú jeho úplnú digitalizáciu. Vzhľad, funkčnosť a návrh vozidla ovplyvňujú rôzne špecifické túžby užívateľov.