: Ing. arch. Kristína Boháčová
: doc. Ing. arch. A. Schleicher, PhD.
Téma dizertačnej práce bola postupne zužovaná a ovplyvnilo ju viacero faktorov. Šírka záberu pôvodného zadania neumožňovala hlbší ponor, a tak bola nutná špecifikácia, konkrétne smerom k alternatívnym divadelným budovám. Táto téma sa stala odrazovým mostíkom, ktorý ponúkal mnoho možností a javil sa ako schodnejšia cesta pre mladého výskumníka. Následným bádaním, už v zúženej téme, sme natrafili na fenomén dočasnosti ktorý sa vyskytoval v divadelnej architektúre po celej Európe pomerne často, no na Slovensku táto forma zaostávala, ak priamo neabsentovala. Aj na základe tohto zistenia by sa veľká časť dizertačnej práce mala zamerať na výskum navrhovaním a overiť limity a možnosti dočasnej formy javiskového priestoru práve návrhom a realizáciou. Prínos práce vidím v doplnení informácii o súčasnej alternatívnej divadelnej scéne na Slovensku, so zameraním na dočasné divadelné formy a pridaním tak svojho kúsku do skladačky. Kategorizáciou alternatívnych divadelných budov chcem zjednodušiť túto problematiku, vytvoriť prehľad a prispieť tak k širšiemu povedomiu. Zároveň zdokumentovaním procesu návrhu a stavby minimálneho dočasného javiskového priestoru, môžeme motivovať k podobnému počinu aj iných. Či už malú skupinu divadelníkov, alebo veľké kamenné divadlo, môže predstavenie investovaného času a financií, doplnené o osobné skúsenosti, „tipy a triky“, posmeliť k realizácii ich vlastnej drobnej dočasnej architektúry a tak obohatiť architektonické dianie na Slovensku.
TEORETICKÁ ČASŤ
V úvode výskumu volím metódu „sledovania“, alebo ako píše Prof. M. Dulla v knihe Jak napsat disertaci v oboru architektura, honosnejšie pomenovanie „reporting“. Tento zber informácii sa neobmedzuje iba na architektúru, ale smeruje aj do fungovania divadla, skúma ekonomické a sociálne aspekty jeho prevádzky, snaží sa obsiahnuť čo sa dá o fenoméne dočasnosti v umení. Do prvotnej fázy pozorovania zahŕňam aj terénny výskum. Tu už sa aktívne zapájam a prestávam byť pasívnym pozorovateľom, zapisujem informácie a nadväzujem komunikáciu s majiteľmi, či prevádzkovateľmi divadla, hercami, či návštevníkmi. Nasleduje kategorizácia, ktorú by som chcela vystavať na základe troch vyabstrahovaných charakteristík. Doba trvania je prvá z nich ktorú budem zohľadňovať. Dočasnosť v sebe skrýva viacero podskupín, napríklad sezónna dočasnosť, kde sa doba trvania pohybuje v mesiacoch, alebo festivalová, kde sa rozprávame o dňoch až týždňoch. Druhá charakteristická črta, pri alternatívnych divadlách, v ktorej sa často odlišujú je spôsob financovania a tretia, posledná skúmaná kategória je spôsob akým je priestor pretváraný, a teda či ide o adaptáciu, dostavbu, architektonický novotvar.
PRAKTICKÁ ČASŤ
Výskum navrhovaním je veľmi atraktívny spôsob ako sa k niečomu dopátrať spôsobom ktorý máme ako architekti zaužívaný. V tomto prípade kde výskumné otázky zahŕňajú testovanie limitov určitého, ťažko zadefinovateľného typologického druhu, sa táto metóda priam žiadala. Budeme sa pýtať kde je hranica na ktorej začíname hovoriť o javisku z pohľadu architektúry, alebo ako a až kam sme schopní zájsť pri minimalizácii finančných prostriedkov potrebných na zrealizovanie takejto formy architektúry. Zahrnutím študentov nižších ročníkov fakulty architektúry do procesu prinášame pozitíva nie len nám, ale aj fakulte, ktorá o okrem väčšiny teoretických predmetov ponúkne študentom aj skúsenosti s posledným stupňom, a teda realizáciou. Posledný krok, pozorovanie dopadu na verejný priestor v ktorom bude táto stavba-nestavba osadená, závisí na predošlom vývoji situácie, miere medziodborovej spolupráce a rozhodnutím čím chce tento experiment vo výsledku byť. V tomto momente ešte nevieme povedať či pôjde o aktivizáciu nevyužívaného priestoru v meste, alebo o scénu kočovného typu, čo vo veľkej miere ovplyvní pozorovanie dopadu na verejný priestor, či verejnosť samotnú.