: S. Blaškovičová
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. K. Smatanová, PhD.
Zadanie ateliérovej práce - navrhnúť koncept rozvoja územia mesta Žilina v brownfieldovej časti mesta pri rieke Váh. Revitalizácia prostredia koľajiska a dotváranie urbánnej štruktúry.
Filozofia / koncept
Projekt Žilina 2030 je zameraný na rozvoj mesta. Navrhované územie sa nachádza v severnej časti mesta pri rieke Váh. Územie je podlhovastého tvaru o rozlohe 40 hektárov. Pri navrhovaní konceptu boli brané do úvahy vlastnícke vzťahy a teda navrhované sú časti vo vlastníctve ZSSR, ktoré je možne uvoľniť pre mesto Žilina.
Taktiež vďaka prístupu k dopravným analýzam mesta je v návrhu použitý nadjazd ako prepojenie navrhovaného územia s existujúcou štruktúrou. Kvôli existujúcim koľajiskám sa v návrhu pracuje s formovaním terénu, prepojovaním brehov lávkami a sprístupnením vodného toku.
Doprava
Dopravné riešenie nadväzuje na existujúcu štruktúru. Celým územím sa tiahne jedna hlavná dopravná os, na ktorej sú umiestnené dve MHD zastávky, cyklistický pruh a pozdĺž cesty parkovacie miesta. Pre krajšiu dochádzkovú vzdialenosť je pri nadjazde navrhovaná železničná stanica pre osobné vlaky. Sieť dopravy je dimenzovaná na dochádzkovú vzdialenosť 400m.
Pozdĺž vodného toku sa tiahne promenáda prepojená s lávkami, ktoré prechádzajú ponad vodný tok a tiež prepájajú brehy v miestach sútokov riek Váhu, Kysuca a Rajčianky.
Funkcie
V návrhu prevažuje obytná funkcia v nízko podlažných bytových domoch (3-5 podlaží). Obyvatelia majú prístup k občianskej vybavenosti od hlavnej dopravnej osi, promenády a hlavne v ťažiskových verejných priestoroch. K dispozícii sú aj rekreačne plochy najmä pozdĺž vodného toku ako terénne sedenie, ďalej skate park pri nadjazde, atď...
Hlavný verejný priestor občianskej vybavenosti je tvorený polkruhovou budovou a doplnený kupolami. V tejto časti sa nachádza bohatá škála funkcii ako napríklad múzeum dopravy, botanická záhrada, plaváreň, atď. Celý tento priestor ukončuje poloblúk vsadený v teréne, kde je umiestnená fontána a posedenie pod pergolami v tvare stromov.
Terén
Takmer na celom navrhovanom území sa veľmi intenzívne pracuje s formovaním terénu. V celej obytnej časti je nasypaná zemina a tak celkový terén zvýšený o 3m. Dôvod zodvihnutia terénu bolo nevyhnutné kvôli prechádzajúcej vlakovej trate stredom navrhovaného územia.
Pri vodnom toku formovanie terénu spôsobilo lepšiu prístupnosť k vode, teréne sedenie a prístup k rodinným domom na vode - houseboatom.
Ekologický koncept
Myšlienkou návrhu bolo hlavne dbať na životné prostredie. Pre ekologickejší prístup k životnému prostrediu sú v návrhu použité princípy ako zelené strechy, fotovoltaické panely na získavanie slnečnej energie, zber dažďovej vody, pestovanie vlastných plodín v komunitných záhradách, recyklácia odpadu, atď...