: A. Švarcová, O. Vavro
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. V. Joklová, PhD.
Žilina. Mesto. Perla na rieke Váh. Mesto Žilina vystupuje najmä ako administratívne, hospodárske, dopravné a kultúrne centrum severozápadného Slovenska. Svojou polohou tvorí hlavný dopravný uzol. Vieme pozdvihnúť obytnú funkciu mesta Žilina a zároveň potlačiť dopravnú funkciu v meste Žilina ? Zadanie jasne vymedzuje územie brownfieldových plôch v meste, ktoré boli využívane Železničnou spoločnosťou Slovensko a.s. Zároveň v blízkom kontakte s riešeným územím sa nachádzajú byty sociálneho charakteru, čo má za príčinu znehodnotenie nábreží rieky Váh, malú návštevnosť z dôvodu znečistenia územia nepohodlnými obyvateľmi. Mesto Žilina trpí nielen nedostatkom obytnej funkcie, ale najmä nedostatkom parkovacích domov, absenciou záchytných parkovísk s väzbou na verejnú hromadnú dopravu, nárastom emisií tuhých znečistených látok, nedostatkom zelene v meste, nedostatkom peších zón na venčenie psov, nedostatkom športovo-rekreačných oblastí a značne chýba odborné sociálne poradenstvo. Na základe získaných poznatkov sme zdokumentovali základne princípy navrhovania v nasledujúcich otázkach.
Čo ideme robiť ?
Ideme tvoriť urbanisticko-architektonické prostredie, v ktorom hľadáme funkčne využitie územia. Hlavným cieľom je upraviť nábrežie okolo rieky Váh a na základe dualizmu nájsť odlišný charakter obidvoch brehov rieky, pričom nám vzniká vzájomná interakcia, harmónia nábreží. Základný problém, predstavuje prepojenie územia v tvare harfy na centrum mesta Žilina.
Kde ?
V meste Žilina, na území brownfiledových priestorov mesta. Územie podporuje mesto Žilina práve v dopravnom charaktere vnímania, pretože územím prechádza medzinárodná železničná sieť, ktorá vytvára územný železničný uzol situovaný práve v riešenom území. Tým pádom sa naše smerovanie konceptu rozrástlo o novú základnú myšlienku, ako prepojiť život-mesto-koľajnice a zároveň ako prepojiť život-mesto-vodu.
Prečo?
Hlavnou víziou je ukázať ako sa dá urbanistické navrhovanie poňať z hľadiska bývania pri koľajniciach. Ako z nedostupného územia vytvoriť atraktívne územie s množstvom potenciálov pre budúci nárast. Veľmi zaujímavý je pre nás atypický tvar územia, ktorý vytvára jedinečne neopakovateľné riešenie.
Ako?
Hlavnou myšlienkou je vytvoriť „Zelené mesto“ v meste, potlačiť dopravný charakter mesta, pozdvihnúť využívanie verejnej hromadnej dopravy, vytvoriť carfree zóny, teda zóny bez automobilovej dopravy a akcentovať cestovných ruch mesta a to najmä na základe vnímania prírodného charakteru mesta Žilina.