: P. Dobrotová, M. Cidorík
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. V. Joklová, PhD.
Predmetom urbanisticko - architektonickej štúdie je územie na nábreží rieky Váh v meste Žilina. Územím prechádza cesta I. tr. na Ľavobrežnej ulici, ktorá spolu s riekou Váh pozdĺžne rozdeľuje riešené územie na dve časti. Z juhu je územie ohraničené železničnou traťou. Územie je prevažne nezastavaná plocha bývalých odstavných koľají a depa ŽSR. Územie má dobré dopravné napojenie na všetky smery. V pešej blízkostí sa nachádza ŽS, AS, centrum mesta, futbalový štadión a zimný štadión
CIELE RIEŠENIA
Cieľom návrhu je vytvoriť novú mestskú štruktúru, ktorá bude zodpovedať filozofii 20 - minútového mesta a reagovať na zmenu klímy. Zároveň doplniť športové a kultúrne zázemie mesta. Zlepšiť dopravu v danej časti mesta a podporiť pohyb chodcov. Nadviazať na existujúci rytmus námestí, promenád a mestských parkov. Sprístupniť obyvateľom Žiliny oba brehy Váhu, vytvoriť mestskú pláž s dôrazom na existujúci ekosystém na brehoch rieky Váh.
POPIS NÁVRHU
Hlavné kompozičné osi navrhovanej štruktúry vychádzajú z uhlopriečnej osi pešieho ťahu z centra mesta a pozdĺžnej osi, ktorá nadviaže na Uhoľnú ulicu. Dopravné napojenie je riešené formou kruhových objazdov nachádzajúcich sa vo východnej časti územia pri vjazde smerom z Terchovej. Druhý menší kruhový objazd je navrhovaný na ulici P.O. Hviezdoslava. Dopravná komunikácia na ulici P. O. Hviezdoslava je zapustená pod úroveň terénu v časti od križovatky ulíc P. O. Hviezdoslava -1. mája. V úseku za vlakovou stanicou sa dopravná komunikácia vracia na úroveň terénu. Tretí kruhový objazd sa nachádza na križovatke Uhoľná - pri štadióne (novovzniknutá ulica). Ulica Pri štadióne spájajúca ulicu P. O. Hviezdoslava, Uhoľná a Ľavobrežná pokračuje z kruhového objazdu na Uhoľnej ulici jednosmernou komunikáciou na Ľavobrežnú ulicu, kde je pripájací pruh na smer Terchová. Z kruhového objazdu Uhoľná - pri štadióne je samostatný výjazd na navrhovanú spojenú autobusovú stanicu so železničnou stanicou. Parkovanie v území je riešené formou podzemných garáží pre rezidentov, parkovacie domy pre budovy občianskej vybavenosti a doplnkové parkovacie miesta na teréne. Množstvo bariér v území prekonávame pomocou vertikálneho členenia peších ťahov v podobe systému otvorených polootvorených a uzavretých lávok. Peších cez územie nadväzuje na promenádu z centra mesta. Pešia promenáda prepája súbor námestí až na druhý breh Váhu, kde sa nachádza verejná mestská pláž, pobytové schody, lanovka na Dubeň a mestská plaváreň s priľahlou plážou. V štruktúre sa nachádzajú z funkčného hľadiska budovy s funkciou bývania (BD, RD), nekomerčná občianska vybavenosť (AS, ŽS, Administratívne budovy, ZŠ, MŠ, mestská galéria súčasného umenia), komerčná občianska vybavenosť (supermarket, farmárska tržnica, množstvo gastro prevádzok a služieb v parteri obytných budov), ubytovacie zariadenia v blízkosti lanovky, športové zariadenia (mestská plaváreň a multifunkčné športové ihriská na oboch brehoch Váhu). V koncepte udržateľného mesta sme sa zamerali na vytvorenie ideálneho napojenia pre peších na okolitú mestskú štruktúru a zároveň vytvorili kvalitné zázemie občianskej vybavenosti pre obyvateľov štruktúry a priľahlé mestské štvrte. Na občianskych budovách a niektorých bytových domoch sú zelené strechy, na lávkach sú umiestnené fotovoltaické panely, ktoré produkujú energiu na mestské osvetlenie a nočné nasvietenie dominant štruktúry. Skoro v celej dĺžke územia je zachované ochranné pásmo brehu rieky Váh a koncept rešpektuje existujúci riečny ekosystém. V území sa nachádzajú dva mestské parky. Vo väčšom parku sa nachádza jazierko, ktoré je kanálmi napojené na rieku Váh a zabezpečuje reguláciu vlahy v území. Novovzniknutá štruktúra má napojenie na verejnú mestskú dopravu v celej dĺžke na oboch brehoch Váhu. Napojenie územia na existujúce cyklistické trasy popri Váhu je samozrejmosťou.