: Mgr. art. Zuzana Pergerová
: doc. Ing. B. Jelenčík, ArtD.
Téma efektívnej profilácie študentov dizajnu pre ich budúcu prax lavíruje na pomedzí viacerých komplexných a do značnej miery samostatne sa vyvíjajúcich oblastí. Už z názvu vyplývajúce vzdelávanie, metodológia dizajnu či samotná profesijná prax definujú každá zo svojej perspektívy obraz kvalitného absolventa. Jedným z hlavných cieľov práce je ich prepojenie a rámcové zadefinovanie potrebných vedomostí, zručností a kompetencií potenciálne úspešného mladého dizajnéra, pripraveného na komplexné riešenie problémov v spoločnosti. Zároveň si práca kladie sa cieľ navrhnúť kroky pre dosiahnutie požadovanej kvality absolventov študijného programu dizajn FAD STU v Bratislave. Orientuje sa špecificky na metodickú podporu ateliérového navrhovania. Okrem zmeny ekonomickej paradigmy, ktorá praje rozvoju kreatívneho priemyslu, vedomostná orientácia spoločnosti ovplyvňuje nielen vysoké školstvo, zrkadlí ju aj profesijná prax. Na prvých priečkach rebríčka World Economic Forum - TOP 10 pracovných zručností pre rok 2025 - figurujú kategórie ako analytické myslenie, aktívne učenie sa, vzdelávacie stratégie či kritické myslenie. Kreativita a tzv. dizajnérske myslenie sú rovnako cenené pre svoj divergentný charakter, ktorý prináša hodnotu do interdisciplinárnych tímov. Existujú rozličné metodiky na podporu kreatívneho procesu, ktoré sú dnes už celoplošne aplikované a dávno nie sú doménou len umeleckých odborov. Oblúbené sú napríklad v projektovom manažmente. Cesta, ktorú sme v rámci dizertačného výskumu zvolili vedie cez testovanie rozličných vzdelávacích prístupov v rámci výučby ateliérových seminárov (project-based learning), rozvíjanie interdisciplinárnych spoluprác, vzájomné učenie sa (peer-to-peer learning) a získavanie spätnej väzby (student-centered learning).
KONCEPT ÚPRAV ŠP DIZAJN FAD STU
Rozličné spolupráce v rámci či mimo odboru, ako aj možná individuálna špecializácia už počas štúdia sú pre študentov cennou skúsenosťou. Rozvíjajú si tak popri tvrdých dizajnérskych zručnostiach aj potrebné mäkké zručnosti, ktoré sú dnes nevyhnutným základom pre budúce povolania (future jobs). Personalizácia výučby založená na rozvoji silných stránok je v období masifikácie vysokoškolského vzdelávania prakticky veľmi náročná, no v rámci pripravovaných úprav študijného programu dizajn na FAD STU sa stala jednou zo základných myšlienok. Elementárne a skutočne nevyhnutné profesijné vedomosti a zručnosti sme sústredili do predmetov prvých troch rokov štúdia, aby už v rámci bakalárskeho ročníka mohla nastať u študenta osobná špecializácia. V rámci magisterského stupňa sa študenti budú výraznejšie orientovať na rozvoj mäkkých zručností a prehĺbenie vedomostí v rámci zvolenej špecializácie. Predmety druhého stupňa štúdia sa venujú aj hlbšiemu uchopeniu a definovaniu odboru ako takého, t.j. teórii, metodológii, aktuálnym trendom v dizajne, jeho kontextom v spoločnosti, profesijnej zodpovednosti a možným scenárom budúcnosti. Našim cieľom je rozvoj kritického myslenia, schopnosti analýzy a práce s dátami, tréning odbornej komunikácie a v neposlednom rade povedomie o výzvach, ktoré prináša výkon povolania. Znalosť odbornej terminológie predstavuje základ aj pre pokračujúce výskumne orientované doktorandské štúdium.
UPLATNITEĽNOSŤ ABSOLVENTOV DIZAJNU FAD STU
Ponuka práce v kreatívnych odvetviach v poslednej dekáde podľa štatistík portálu Profesia.sk pre dizajnérov kvantitatívne vzrástla - štvornásobne. Kým v roku 2008 bolo cez portál inzerovaných 90 ponúk, v roku 2018 ich počet dosahoval 364. V rámci špecifickejších kategórií ako grafický dizajnér, web dizajnér či grafik sa rádovo pohybujeme vo vyšších číslach. Napríklad v roku 2017 bolo pre nich sumárne vypísaných 2 252 inzerátov. Od roku 2013 vzrastá dopyt aj po dizajnéroch užívateľského zážitku, resp. UX expertoch. Fakulta architektúry a dizajnu STU v Bratislave vypustí ročne do praxe v priemere 30 absolventov študijného programu dizajn. Slovenské centrum dizajnu z poverenia Ministerstva kultúry Slovenskej republiky začalo v roku 2019 so zberom štatistických dát v oblasti špecializovaných dizajnérskych aktivít. V sledovanom roku, 2018, na Slovensku z celkového počtu 315 subjektov (tí, ktorí sa zúčastnili štatistického zisťovania) vykonávalo dizajnérsku činnosť 195 dizajnérov, resp. dizajnérskych štúdií, čím celkovo vyprodukovali 9 229 produktov, z čoho 1 651 v kategórii produktového dizajnu a 7 578 diel z komunikačného dizajnu. V rámci dizertačného výskumu sme sa venovali otázke uplatnenia našich dizajnérskych absolventov. Na vzorke 100 dizajnérov, ktorí vo svojich profesijných profiloch zverejnených na sieti LinkedIn uviedli vysokoškolské vzdelanie v študijnom programe dizajn FAD STU sme vyhodnotili oblasti, v ktorých sa uplatnili najviac. Medzi TOP 5 patrí grafický dizajn, produktový dizajn, dizajn užívateľského zážitku (UX), interiérový a priemyselný dizajn.