: S. Jágriková, T. Franko
: 3. ročník
: Ing. arch. B. Polomová, PhD.
Dvojposchodový dom je situovaný v severnej časti Dolnej ulice, ktorej línia smeruje k barbakánu, Dolnej bráne a taktiež na hlavné námestie M.R. Štefánika. V rámci mesta má teda významnú polohu. Slohovo je pôvodne goticko-renesančný a prestavaný v barokovom slohu, pričom posledná hodnotná úprava je datovaná na koniec 19. storočia a posledná slohová dostavba sa realizovala v druhej polovici 20. storočia. Návrh rekonštrukcie obnovy sme riešili pomocou slohovej metódy obnovy, náznakovou metódou a novotvarom tak, aby nadobudla podobu akú mala práve v 19. storočí. Cieľom našej práce bolo vytvoriť návrh obnovy, ktorý by zatraktívnil - dnes chátrajúci - objekt meštianskeho domu. V práci sme chceli vyzdvihnúť možnosť začlenenia objektu do ,,novodobého života” tým, že do priestorov dostaneme deti. Práve idea vytvorenia základnej umeleckej školy je jeden zo spôsobov, kedy najmladšia generácia dokáže vnímať hodnotu historických objektov prostredníctvom záujmových aktivít. Keďže sme do čo najväčšej miery chceli využiť potenciál a priestory ktoré so sebou dom spolu so zadným dvorom nesie, pracovali sme taktiež s priestormi podkrovia, kedy sme pôvodnú sústavu krovu zachovali do čo najväčšej miery. Veľkosť krovu nám umožňuje aj vloženie nového podlažia, čo imponuje charakteru novovzniknutého - komerčného priestoru. Taktiež v 1. a 2. NP odstraňujeme v rámci hierarchie priestorov umeleckej školy pár priečok a v pivniciach zväčšujeme svetlú výšku znížením podláh. V neposlednom rade v záhrade vytvárame efektívne využívaný priestor jednak asanáciou objektu dvornej prístavby z 20. st. a následne návrhom novej funkčnej prístavby-učebne, pričom ideovo zachovávame členenie priestoru. Taktiež v rámci obnovy v záhrade zanechávame múr pôvodnej prístavby, ktorý nesie v sebe symboliku. V interiéroch zachovávame zvyšky interiérových malieb spolu s použitím bielej farby v novovzniknutých priestoroch rešpektujúc historickú symetriu architektonickej zložky interiéru. Farebnosť fasády navrhujeme v súlade s výsledkami výskumov – okrová. Keramickú strechu červeno-oranžovej s použitím novotvarov okenných vikierov, rešpektujúc strešnú krajinu mesta. V rámci mesta sa nachádza veľa základných škôl, no priestorov pre ich žiakov v rámci mimoškolských aktivít konkrétne v umeleckej sfére je v meste nedostatok. Naša škola by poskytovala kapacitné priestory pre vyše 72 žiakov a 9 členov personálu. Z ekonomického hľadiska by však bolo neefektívne využitie celej budovy iba v poobedných hodinách a preto zakomponovávame kancelárske priestory v podkroví, konkrétne sme uvažovali o architektonickom ateliéry a priestor pultovej predajne v prízemí. Zároveň sme objekt úpravami a zásahmi do čo najväčšej možnej miery debarierizovali.