: K. Kullová, K. Julínek
: 3. ročník
: prof. Ing. arch. Ľ. Vitková, PhD.
Sútok Váhu a Kysuce dodnes ponúkal len veľmi obmedzené možnosti pre pobyt človeka a nie príliš príťažlivé prostredie. Revitalizáciou širšieho okolia, počnúc areálom Sloveny, cez starý vodojem a železničné depo až po priestranné plochy bývalého koľajiska prináša návrh príjemné prostredie na život, bývanie, kultúru, šport i relax. Zachovanie a adaptácia starých hodnotných objektov pre nové využitie, vznik 2 nových obytných štvrtí a veľký dôraz na zeleň sú ťažiskami nášho návrhu. Lokalita je výrazne ovplyvnená viacerými faktormi. Z jednej strany ju po celej dĺžke lemuje koryto Váhu, z druhej strany zas železnica a ťažiskové cestné komunikácie prechádzajúce skrz riešené územie. Charakter miesta dotvára bývala továreň na súkno Slovena, ktorá vznikla koncom 19. storočia. Dnes už však väčšina pôvodných továrenských budov nestojí, časom ich nahradili novšie výrobné objekty a montované haly. Územie dnes funguje najmä ako priemyselný areál, resp. koľajisko a zarastený breh rieky. Návrh nesie myšlienku prepojenia nábrežia s mestom, revitalizuje starý priemyselný areál na novú obytnú a polyfunkčnú štvrť s bytovými domami, administratívou, tržnicou s vlastným poľnohospodárským zázemím, lokálnym námestím a objektmi pre kultúru. Za Slovenou vznikne nový park slúžiaci ako pojítko medzi zrevitalizovaným železničným depom, ktoré je adaptované na dopravné múzeum, bývalým fabrickým vodojemom, ktorý aj s okolím obsiahne gastronomické zázemie a novovzniknutým plaveckým a relaxačným územím vo forme prírodných riečnych a interiérových bazénov na nábreží v mieste prítoku Kysuce do Váhu. Za novým parkom a dopravným múzeom je na mieste bývalého koľajiska navrhnutá nová obytná štvrť s potenciálom ďalšieho rozrastania sa v smere na Strážov. Menšie bloky umiestnené na pozdĺžnej osi rovnobežnej s tokom rieky vytvárajú poloverejné priestory. Štvrť priečne pretína priestor menšieho námestia pokračujúceho až na nábrežie s následným vysunutím nad rieku. Rovnaký prvok sa nachádza aj pri zrevitalizovanej Slovene, verejný priestor takto prechádza ponad novo polozapustenú Ľavobrežnú až na nábrežie rieky a k promenáde prepájajúcej pozdĺž celej dĺžky nábrežia obe obytné štvrte, ako navzájom, tak i s ostatnými navrhovanými priestormi. Keďže sa tiež jedná o lokalitu nachádzajúcu sa na okraji centra mesta, v návrhu sa tiež počíta s vybudovaním záchytného podzemného parkovacieho domu pre návštevníkov mesta, odkiaľ sa do bližšieho centra dostanú pomocou MHD alebo pešo.