: Mgr. art. Adam Tóth
: doc. Ing. arch. Peter Daniel, PhD.
Výskum interiérov funkcionalistického bytového komplexu Avion v Bratislave (Josef Marek, 1932), sa odohráva v dvoch základných etapách. Prvá etapa bola venovaná najmä zhromažďovaniu dostupných informácií. V teoretickej rovine to bolo najmä štúdium odborných prác, najmä slovenských a českých autorov, venovaných problematike modernej architektúry v súvislosti s pamiatkovou ochranou, zamerané na obytné stavby medzivojnového obdobia. Vlastný terénny výskum sa sústredil priamo na obytné interiéry Avionu. Najviac pozornosti je v práci venovanej spoločným vstupným a komunikačným priestorom, ktoré sú z pohľadu identity najrelevantnejšie a ľahšie dostupné, ako súkromné bytové priestory. Súčasťou výskumu bytových priestorov bolo aj ateliérové zadanie pre študentov architektúry, v ktorom sa prostredníctvom študentských návrhov skúmala adaptabilita bytových priestorov pre potreby súčasného bývania.
V architektúre moderny stavebno-technický aspekt hrá osobitnú úlohu, stavebné a technické prvky a detaily tvoria nezameniteľnú súčasť jej podstaty a pri pamiatkových objektoch funkcionalizmu sú hmotnou podstatou ich pamiatkovej hodnoty. V priebehu takmer 90 rokov svojej existencie Avion prešiel mnohými zmenami, pričom najväčšie zmeny sa týkajú interiérov z dôvodu ich najrýchlejšieho zastarávania. V spoločných vnútorných priestoroch najväčšími zmenami prešiel technický prvok – osobný výťah, ktorý je súčasne kompozičnou dominantou priestoru. V rámci terénneho výskumu sa rôznymi metódami zhromažďovali informácie o vzhľade pôvodných výťahov, o pôvodnej materialite, farebnosti a o autentických interiérových prvkoch a detailoch, ktoré sa súhrnne podieľajú na vytváraní osobitej atmosféry interiérov. Významným zdrojom miesto absentujúcej fotodokumentácie bol film A. Lettricha, nakrúcaný v interiéroch Avionu v 60. rokoch, kedy boli priestory ešte v pôvodnom stave. Súčasťou výskumu bola aj anketa medzi obyvateľmi Avionu, ktorá je zdrojom informácií o interiéroch Avionu nielen po materiálnej stránke, ale aj o vnímaní interiérov a ich atmosféry obyvateľmi. Pôvodné výťahy boli postupne menené a odstránené v polovici 80.rokov. Súčasný vzhľad priestorov aj výťahov je výsledkom celkového zastarávania a rôznych údržbových zásahov, z dnešného pohľadu pamiatkovej ochrany nevhodných. Zatiaľ posledným väčším zásahom do interiérov bola ich renovácia v 1. dekáde 20. storočia.
Získané poznatky z prvej etapy výskumu sú základom pre návrhovú časť práce, ktorá tvorí v doktorandskom štúdiu umeleckého zamerania hlavný výstup práce. Súčasťou dizajnérskeho konceptu je okrem návrhu budúceho vizuálu osobného výťahu virtuálna hypotetická rekonštrukcia vzhľadu výťahu v pôvodnom architektonickom koncepte Josefa Mareka. Pôvodný portál drevený kazetový s presklením je v súčasnosti nahradený nahrubo pozváraným plechovým portálom. Drevená kabína výťahu s presklením bola tiež vymenená za vtedy štandardne inštalovanú kabínu, rovnakú ako v panelových obytných domoch. Vzhľad súčasnej kabíny je výsledkom poslednej renovácie zo začiatku 21. storočia.
Návrhová časť obsahuje niekoľko variantov budúcej renovácie výťahovej techniky: pravdepodobný pôvodný stav, návrh dizajnu budúceho vizuálu odkazujúceho na pôvodný koncept a niekoľko variant renovácií štandardne ponúkaných výťahárskymi firmami na Slovensku. Návrh je aplikáciou teoretických poznatkov o voľbe najvhodnejšej metódy obnovy vo vzťahu k pamiatkovým hodnotám architektúry Avionu, podporujúcej identitu interiérov a zároveň návrh zohľadňuje aktuálne technicko-bezpečnostné kritéria a požiadavky na súčasné kvalitné bývanie. Pri návrhu je však potrebné rešpektovať aj názory a potreby užívateľov, a preto realizujeme dotazníkový prieskum, v ktorom sa pýtame respondentov na ich názor na budúcu rekonštrukciu výťahov.