: Mgr. art. Katarína Zbudilová
: prof. akad. soch. Peter Paliatka
Náplňou dizertačného výskumu je vnímanie znakov a symbolov prostredí regiónu a ich pôsobenie na človeka. Na základe výskumu identity zvoleného regiónu, prieskumu vnímania a respondečného prieskumu, je cieľom práce vytvorenie komplexnej vizuálnej identity pre daný región. Vizuálna identita by mala byť doplnená o aplikácie v prostredí daného regiónu, nielen propagačných materiálov ale i prvkov mobiliáru, informačného systému, suvenírov a podobne. Výsledkom by mala byť podpora daného regiónu a jeho identity a jeho propagácia v turistickom ruchu. Prezentovanou časťou výskumu je prieskum grafického spracovania identít jednotlivých regiónov a združení, najmä zameraného na hlavný grafický symbol – logo. V tomto prieskume sú skúmané prístupy k tvorbe lôg, pretavenie identity regiónov do grafických symbolov, použitá farebnosť, symbolika. Výsledky prieskumu budú podkladom pre prieskum v určenom regióne a tvorbe danej vizuálnej identity.
Aktuálnosť riešenia problematiky
V minulosti používali sídla na rozlíšenie heraldické znaky. V súčasnej dobe sa tento systém javí ako zastaraný. Heraldická symbolika je pre neznalca málo čitateľná a neodzrkadľuje súčasnosť miest a obcí. Pre propagáciu a komunikáciu sa investujú peniaze do vizuálnych identít. Nejedná sa len o mestá a obce, ale i o regionálne spolky, ktoré sa tým snažia zvyšovať svoju úroveň najmä na turistickom trhu. Ku správnej a použiteľnej vizuálnej komunikácii nestačí len znak – logo, ale je potreba prepracovaný systém, ktorý sa však väčšinou od loga odvodzuje. V Českej republike je tento trend na vyššej úrovni, tento výskum je zameraný na Slovensko a jeho regióny. Ako pracujú so znakmi a symbolmi, ako sa odráža sám región v logu, či majú vôbec aj iné prvky vizuálnej komunikácie a aké je ich použitie v praxi.
Regióny
Región má zaujímavé postavenie medzi skupinou administratívnych, geografických a historických jednotiek členenia územia. Z hľadiska administratívnej úlohy regióny nemajú opodstatnenie, keďže máme územie rozdelené na samosprávne kraje, okresy, mestá a obce. Región je územná jednotka, ktorá vystihuje časť Slovenska z hľadiska histórie, geografie, kultúry alebo spolupatričnosti obyvateľov k svojmu územiu. Označenie regiónu možno používať vo viacerých ponímaniach. Členenie regiónov môže byť na základe historického, rozlohového alebo súčasného administratívneho členenia Slovenska, alebo podľa histórie či turizmu. Počet regiónov sa mení podľa delenia, najviac používané je turistické delenie. Turistické regióny sú najvhodnejšie aj na skúmanie využívania vizuálnej komunikácie. Tieto regióny majú snahu zatraktívniť a spropagovať svoje územie. Vizuálna komunikácia môže byť nápomocná pre turistický ruch ale aj získanie grantovej podpory. Na Slovensku je viacero druhov regiónov a možných spolkov viacerých obcí, miest a podnikateľských subjektov do jedného celku. Tradičné regióny vznikli na našom území na základe pôvodných uhorských žúp. Pôvodné názvy regiónov sú viazané na meno pohoria, na názvy riek, miest, hradov, alebo na názvy pôvodných žúp. Regióny cestovného ruchu, sú regióny vymedzené od roku 2004, kedy „ Regionalizáciu cestovného ruchu v SR“ zostavil Ústav turizmu pre Ministerstvo hospodárstva. Týchto regiónov máme 21. Nie všetky tieto regióny majú svoju vizuálnu identitu. Na vytvorenie vizuálnej identity musí existovať „klient“, v tomto prípade ide o spomínané možné organizácie.
Najväčším druhom regionálnej organizácie je krajská organizácia cestovného ruchu. Týchto organizácii máme na Slovensku v súčasnosti sedem. Oblastné organizácie cestovného ruchu majú svojím členením najbližšie k regiónom cestovného ruchu, v súčasnosti ich je 38. Avšak nie vždy reflektuje geografické rozdelenie týchto regiónov, mnohokrát zaberá len jeho časť, prípadne spája viac regiónov dohromady. Jedno mesto, alebo obec je mnohokrát členom viacerých organizácii. Trnava má napr. svoju krajskú organizáciu cestovného ruchu s titulom „Trnavský kraj zážitkov“ a zároveň Oblastnú organizáciu cestovného ruchu – Región Trnava. Rozlohovo menšie organizácie môžu byť združením obcí alebo mikroregiónom, ktorých je na Slovensku 370. Posledným skúmaným druhom združení obcí je tzv. Miestna akčná skupina, týchto zoskupení je na našom území 110.
Krajské a oblastné organizácie cestovného ruchu
V prezentovanom prieskume som hodnotila vizuálny image krajských a oblastných organizácii cestovného ruchu na Slovensku. Jeden z prvých vnemov pre človeka je farba. Monochromatickosť v logách je skôr vzácna, zaujímavosťou je výskyt hnedej v oblasti Vysokých Tatier. Medzi hodnotenými logami prevažovali tie, s kombináciou dvoch farieb, no dosť bolo aj tých s päť a viac použitými farbami. V logu regiónu Záhorie ich je použitých osem. Viacfarebné prvky používajú aj v regionálnych združeniach, do ktorých patria Košice a Spiš. Zaujímavý je pohľad na zobrazenú symboliku v logách. Predpokladom bolo hojné použitie pamätihodností ako hrady a zámky, no najviac sa vyskytujú prvky krajiny ako hory a voda. Tieto použité symboly nepôsobia veľmi originálne, nespájajú sa s identitou regiónu a bez typografickej časti ich je možné ľahko zamieňať. Veľký podiel vizuálnych identít je postavený na spojení viacerých symbolov. Najprepracovanejšiu vizuálnu identitu má určite Bratislavský kraj, ktorý pracuje s rovnakými symbolmi aj pre Bratislava región a menšie regióny – Senec a Malé Karpaty, ktorým prináleží jeden zo štyroch znakov.
Ďalšie spomenuté smery prieskumu sú rok, prípadne proces vzniku, tieto informácie sú mnohokrát ťažko dohladatelné. Ďalej sa proces venuje priamo územiu Trenčianskeho kraja, kde prebehne ďalší prieskum. Na území kraja je 43 mikroregiónov a združení obcí a 12 miestnych akčných skupín.