: N. Navarová, D. Regenda
: 3. ročník
: doc. Ing. arch. K. Smatanová, PhD.
Urbanistický návrh novej obytnej zóny v revitalizovanom prostredí bývalého železničného prekladiska v Žiline, sa pokúša vytvoriť a ponúknuť pohľad ako by mohla vyzerať nová obytná zóna na brehu rieky Váh v roku 2045. Návrh Reaguje na charakter bývania pri vode, vytvára prepojenie medzi mestom a riekou, v obytnej zóne rozvíja komunitný charakter, variabilnosť i sebestačnosť. V rámci ďalšieho rozvoja územia ráta s vytvorením nového centra v súčasnej priemyselnej zóne tiahnucej sa po pri rieke Rajčianka, a zároveň sprostredkúva prepojenie viacerými lávkami medzi navrhovanou štruktúrou a druhým brehom rieky váh . Toto prepojenie by obohatilo ako obytnú zónu tak aj nové centrum, o rekreačné a športove zóny v nerušenej prírode pod Chlmeckým vrchom. Navrhovaná štruktúra je tvorená rozdrobenými blokmi ktoré sú vymedzene priamymi líniami kolmými na breh rieky. Ulice sú riešenie ako bulváre so cyklo-chodníkmi a zjazdnými chodníkmi ktoré ústia na promenádu a zároveň sú napojenými na hlavnú a jedinú pevnú automobilovú komunikáciu tiahnucu sa po pri vale ktorý odčleňuje obytnú zónu od koľajiska. Promenáda dotvára charakter bývania pri vode, je určená pre peších ako aj cyklistov, ponúka rôzne rekreačne ako aj pobytové prostredia, v niektorých častiach zasahuje do navrhovanej štruktúry kde vznikajú terasy a aktívny parter. Promenáda s napája na jestvujúcu nábrežnú komunikáciu vo východnej časti pozemku a prechádza tak popri novej kultúrnej časti v bývalých železničných stavbách a smeruje až k novo vzniknutému mestskému parku. V navrhovanej štruktúre sa nachádzajú viaceré bloky ktoré sú zodvihnuté o jedno nadzemne podlažie a tak vytvárajú súkromnejšie priestor pre obyvateľkou ak aj priestor podzemných parkovísk a občianskej vybavenosti. Územie ma viacero verejných priestorov a nemasti, s ktorých najväčšie sa nachádza v centrálnej polohe navrhovanej štruktúry a je obohatené o prírodne tvarovaný amfiteáter, tržnicu, či športoviská, zároveň návrh ráta s vytvorením novej vlakovej miestnej stanice, ktorá je napojená na lávku ktorou sa obyvatelia pohodlne dostanú ako do nového centra tak aj do obytnej zóny. V návrhu je možné vytvoriť vnútro-bloky v ktorých by mohli vznikať rôzne variácie komunitných priestornou ako aj záhrad a skleníkovú ktoré by tak rozvíjali myšlienku sebestačnosti. Základným aspektom návrhu bolo priniesť pohľad ako by mohla vyzerať nová obytná štruktúra, ktorá bude vytvárať komunitné, čo najviac sebestačne bývanie, ktoré nám prezentujú hlavne komunitné záhrady, bohaté verejné priestory, športoviska či miesta na regeneráciu a rekreáciu v povodí rieky váh. Návrh ďalej pracuje s heslom mesto pre ľudí čim vytláča auta na okrej obytnej zóny a vytvára tak krajšie ulice plné zelene a ľudí. Okrem týchto aspektov návrh reaguje na dostatočné využitie zelene v uliciach vnútro-blokoch ale aj na strechách jednotlivých budov. V nesplodenom rade návrh reaguje aj na klimatické zmeny prostredia kde vytvára zároveň opatrenia proti týmto zmenám, ako sa aj usiluje o čo najväčšiu sebestačnosť, využívaním obnoviteľných zdrojov energie, zadržiavaním dažďovej vody, a vytváraním alternatívnych spôsobnou spaľovania odpadu.