: S. Fratričová, Š. Gajdoš
: 3. ročník
: prof. Ing. arch. Ľ. Vitková, PhD.
Návrh reaguje na vznik nového brownfieldu v meste Žilina, vznikajúcom po odstránení železničných tratí. Riešený priestor sa nachádza v severnej časti mesta, v nadväznosti na ucelenú centrálnu mestskú štruktúru. Existujúca trasa železničnej dopravy prechádza mestom paralelne s riekou Váh a mestským obchvatom, kvôli čomu je mesto rozdelené na dve časti bez zdanlivého prepojenia. Cieľom návrhu je teoretické aj praktické spojenie dvoch brehov Váhu a plné využitie potenciálu vzniknutej plochy s ohľadom na existujúce funkčné, sociologické a ekologické štandardy navrhovania mestskej zóny.
Navrhovaná štruktúra nadväzuje na existujúci charakter okolia. Pravý (severný) breh rieky sa nachádza v tesnej blízkosti zalesneného vrchu, existujúce obydlia sú skôr chatového charakteru. Na rozvoľnenú štruktúru a prírodný charakter návrh reaguje „hniezdami“ obytných súborov, organicky sa zoskupujúcich do jednotlivých komunít. Charakter je zachovaný komunitnými priestormi bez explicitného vyznačenia súkromných pozemkov, vzniká tak nažívanie v súlade s prírodou, priestor pre pestovanie rastlín, zoskupovanie sa a udržiavanie komunity. Ľavý (južný) breh nadväzuje na mestský typ zástavby pravouhlou blokovou hmotou. Členenie je pravidelné a verejný priestor je hierarchizovaný na základe polohy dôležitých funkcií. Vzniká ťažiskový verejný priestor v podobe pešej centrálnej línie a na ňu nadväzujúcich námestí a ulíc, ale aj súkromnejšie priestory vnútroblokov a tranzitných ulíc.
Dôležitou časťou návrhu je kladenie dôrazu na pešiu dopravu a zabezpečenie cyklistickej infraštruktúry s ohľadom na maximalizovanie efektivity prevádzky, ekologický aspekt návrhu je zabezpečený niekoľkými riešeniami prispôsobenými typu prostredia. Návrh v čo najvyššej miere rešpektuje existujúce súvislosti v kontexte zástavby, dopravy a zelene, rieši tak prepojenie dvoch častí mesta s minimálnymi zásahmi do pôvodnej štruktúry.
Proces navrhovania začal s výberom vhodnej lokality pozdĺž rieky Váh, v území železničného brownfieldu. Pozemok v tesnej blízkosti železničnej stanice priamo nadväzuje na historické centrum mesta pešou zónou vyúsťujúcou pri budove stanice. Tá je dôležitým prvkom vo funkčnej skladbe mesta, z hľadiska dopravy poskytuje vhodnú lokalitu pre umiestnenie dôležitých funkcií. Nasledovalo definovanie hlavných kompozičných osí, z čoho vychádzalo umiestnenie verejných priestorov. Pozdĺž týchto osí boli umiestnené významné budovy, ako napríklad tržnica, výšková dominanta a hotel. Vznikajúca štruktúra bola doplnená blokovou zástavbou v južnej polovici pozemku, kde tak vznikli poloverejné priestory. Severná strana riešeného územia bola doplnená o organickú štruktúru menších obytných súborov, v súlade s existujúcim prírodným charakterom okolia. Zástavba bola doplnená menšími urbanistickými prvkami v podobe ihrísk a športovísk, priestorov na zhromažďovanie a oddych. V neposlednom rade bol návrh doplnený o plochy zelene, parky, ale aj drobné parkové úpravy.