: Ing. arch. Michal Kacej
: doc. Ing. arch. Z. Čerešňová, PhD.
The previous experiment, with main goal to identify multisensory landmark points in mental maps of all respondents, was conducted during the winter semester in 2019, on subject Universal Design at the Faculty of Architecture, the Slovak University of Technology in Bratislava The research with mobile videooculograph confirmed multisensory landmark points and lack of intuitiveness of architectural space, during way-finding in Faculty of Chemical and Food Technology, the Slovak University of Technology in Bratislava.
The physical environment is a set of semantic and aesthetic information in an environment that consciously and subconsciously affects the perceiver. Each composition has encoded information that was inserted into it during design and implementation. It is not enough to just take them away, but also to decipher and interpret them. The key to decoding information is cultural or social conventions and biological nature. During the coding of information, the intended recipient is usually the average perceiver, as a type of person, in the context of sensory, cognitive, mental or physical capacities.
Predošlý videookulograrfický výskum
Počas zimného semestra 2019/2020 bol na predmete Univerzálne navrhovanie realizovaný výskum, ktorého cieľom bolo skúmať zmyslové vnímanie respondentov pri hľadaní cesty pri prechode z novej do starej budovy FCHPT.
- Overili sme, že medzi dominantné záchytné body prechodu patrí práve olfaktorická stopa jedálne a taktiež aj teplotný rozdiel v prechode.
- Data z mobilného videookulografu dokázali, že prechod je nejasne vizuálne artikulovaný. Aj napriek tomu, že ho respondenti videli, neevokoval v nich svojou konfiguráciou akcent, ktorý očakávali.
Hierarchia
Zložitý systém a aj vyjadrovací prostriedok, ktorý kombinuje jednotlivé prvky podľa stupnice ich hodnoty, resp. dôležitosti. Aj keď sa zväčša hierarchii jednotlivé prvky prispôsobujú, prípadne podriaďujú, nemusia byť vo vzájomnom vzťahu. Hierarchiu implementuje množstvo kompozičných princípov.
Koherentnosť
Spojitosť založená na repetícií podobných prvkov, napríklad v podobe rytmu, čo považujeme v architektúra za základný kompozičný princíp. Časté používanie rytmu súvisí s jednoduchým dosiahnutím spojitosti prvkov.
Štruktúra, ktorá je založená na repetícií a podobnosti, zvyčajne vytvára dojem koherentnej štruktúry. Repetícia v tomto prípade nepredstavuje jednotu, teda identickosť prvkov a ich konfigurácie, ale približnú podobnosť, ktorá je pre fyzické prostredie typická.
Požadovaný kompozičný zámer koherencie môžeme dosiahnuť aj pri výraznej rôznorodosti prvkov, vďaka ich spoločným charakteristikám.
Nekohorentnosť
Sila architektonického zámeru nekončí iba dosiahnutím koherentnosti, zahŕňa v sebe aj druhý krok, od spojitého celku vytiahnuť a zvýrazniť podstatné časti. Vďaka tomu vzniká hierarchia akcentovaných prvkov, ktoré svojou nekoherentnosťou kontrastujú s celkom. Nekoherentný objekt je svojbytný, prejavuje sa, ako samostatne vnímateľná entita. S tým súvisí vyššia zmyslová atraktivita a stimulácia pozornosti vnímateľa. Z pohľadu kognície je práve nekoherentný prvok tzv. záchytným bodom, ktorý sa stáva ťažiskovým pre úspešnú tvorbu kognitívnej mapy.
Architektonická kompozícia
Fyzické prostredia predstavuje súbor sémantických a estetických informácií v prostredí, ktoré vedome a podvedome ovplyvňujú vnímateľa.Každá kompozícia má v sebe zakódované informácie, ktoré do nej boli vložené počas návrh a realizácie. Nestačí ich iba odvnímať, ale aj dešifrovať a interpretovať. Kľúčom k dekódovaniu informácie sú kultúrne prípadne spoločenské konvencie a biologická podstata.Počas kódovania informácie je zväčša zamýšľaným adresátom priemerný vnímateľ, ako typ persóny, v kontexte zmyslových, kognitívnych, mentálnych či fyzických kapacít.