: Ing. arch. Jakub Hanták
: doc. Ing. arch. D. Končeková, PhD.
Cieľom dizertačnej práce je preukázať benefity dreva v prostredí edukačných stavieb. Pozorovať, zachytiť a vyhodnotiť dáta interakcie dreva a detského užívateľa v edukačnom prostredí, ich následné vyhodnotenie a spracovanie do komplexného projektu, ktorý má zameranie nielen na výskumnú oblasť ale aj na reálne uplatnenie a použiteľnosť v praxi. Práca sa bude zameriavať na už konkrétne riešenia existujúcich školských drevostavieb, z ktorých vyvodí závery a podnety na uplatnenie dreva v edukačných stavbách na Slovensku.
Téma širšieho uplatnenia udržateľných materiálov a ich pretavenia do novopostavenej, hodnotnej a kultúrnej architektúry aktuálne rezonuje aj v súvislosti s novou iniciatívou vo sfére vysokej medzinárodnej politiky. Práve iniciatíva New European Bauhaus pod vedením predsedníčky Európskej komisie, Ursuli von der Leyenovej má ambície prepojiť snahy o nastavenie pravidiel udržateľnosti so záujmom o estetiku a zapájanie komunít do tvorby nového životného priestoru. Tu sa natíska príležitosť zapojiť sa s touto témou do tohto ambiciózneho projektu. Nový Európsky Bauhaus je environmentálny, hospodársky a kultúrny projekt s cieľom kombinovať dizajn, udržateľnosť, prístupnosť, finančnú dostupnosť a investície v snahe pomôcť realizovať európsku zelenú dohodu. Jeho kľúčové hodnoty sú teda udržateľnosť, estetika a inkluzívnosť. Prostredie, v ktorom deti vyrastajú a trávia svoj čas, predstavuje zásadný aspekt ich vedomostného, sociálneho a osobnostného rozvoja. Tak, ako v prípade dospelých, aj deti dnes trávia väčšinu času v umelo vytvorenom prostredí. Školy a školské triedy sú práve tými miestami, ktoré vo významnej miere deti ovplyvňujú. Je preto veľmi dôležité dbať na to, aby toto prostredie rešpektovalo nielen fyzické, ale i psychické potreby detí. Nedávne výskumy dokazujú, že aplikovaním princípov biofilického dizajnu je možné prispieť k zníženiu absencie, zlepšeniu zdravia, pohody a zvýšeniu výkonnosti a lepším výsledkom u detí. Kontakt s prírodnými prvkami má nepochybne dopad na emocionálnu a fyziologickú pohodu ľudí. Závery štúdií a metaštúdií hovoria o tom, že ľudia v prírodnom, zelenom prostredí pociťujú radosť, cítia sa oddýchnutí a majú nižšiu hladinu stresu. Dokonca sú dlhodobo zdravší a pozitívne naladení. Výučba a práca v takýchto priestoroch je motivujúca. Pedagógovia, študenti či dokonca rodičia študentov sú oveľa spokojnejší a sústredenejší. Nielen z tohto dôvodu téma práce osciluje medzi rôznymi vednými odbormi, od antropológie, cez environmentálnu vedu, psychológiu, ergonómiu, školstvo a doslova lavíruje medzi architektúrou a dizajnom.
Výskumné otázky:
- Dokáže drevo vplývať na psychiku detí?
- Môže byť drevo nástrojom na zlepšenie kvality výučby?
- Majú energeticky efektívne stavby aj iné výhody okrem tých ekologických?
Výskumné ciele:
- Vytvoriť témy pre dialóg o vplyve dreva a jeho dosahu na vzdelávanie, dopadu na psychiku dieťaťa, bezpečnosti prostredia, pohodu, atmosféru, rozvoj alebo vplyv na vzdelávacie procesy
- Reflektovať nové princípy uvažovania o tvorbe školských zariadení