Prof. Ing. arch.
Peter Vodrážka, PhD.
Fakulta
architektúry STU Bratislava, Námestie Slobody 19, 812 45 Bratislava
Vývoj historických sídiel na
Slovensku
Veľkomoravské centrá v úvale
rieky Moravy zanikli v prvej polovici 10. stor. pri útoku starých Uhrov. Pravdepodobne boli
zničené Uhrami veľmi dôkladne, lebo kontinuita vývoja bola prerušená natoľko,
že nové mladšie centrá politickej a
vojenskej moci a neskoršie strediská výroby a obchodu vyrástli nazávisle a mimo siete veľkomoravských sídiel, dokonca
vo veľkých vzdialenostiach. Rozdielna
situácia bola vo východnej časti veľkomoravskej ríše, ktorá obsahovala
územia Slovenska. V období, keď na scénu vývoja architektúry a výtvarného
umenia vstúpil románsky sloh, ovládol
územia Slovenska raný feudalizmus so všetkými jeho zákonitosťami i špecifickými črtami. Ťažiskové centrá Slovienov
Bratislava a Nitra nemali prerušený vývoj žiadnym zásadným vojenským zásahom.
Tento plynulý vývoj sa zrejme podarilo zachrániť spojením slovienskej
vládnucej vrstvy s maďarskou. Archeologické nálezy nedokladovali žiadne
prerušenie vývoja osídlenia, naopak potvrdili plynulosť slovienského
osídlenia.
Podobne
ako i na iných územiach Európy vznik
miest aj na Slovensku bol determinovaný väzbou na oporné body v krajine,
či už civilizačného charakteru ako hrady a kláštory, alebo prírodného
charakteru ako diaľkové cesty, brody, križovatky, náleziská nerastných surovín.
Uhorsko
s prevládajúcou formou naturálneho hospodárstva, kde množstvo tovarov bolo
určené potrebou kráľovského dvora a štátnej správy a nenáročnosťou obyvateľstva
a jeho spotrebou, malo pomerne málo rozvinutý obchod. Širšia výmena tovarov
nebola prakticky ani žiadúca ani potrebná. Spoločnosť
svojimi potrebami nevytvárala tlak na zvýšenie intenzity remeselnej výroby,
rozvoj obchodu a zvýšenie produkcie.
Napriek
určitej stagnácii vyvolanej spoločenskými podmienkami nedá sa povedať, že by
obchod na našom území celkove zanikol. Stále sa udržoval obchod s luxusným tovarom zo zahraničia, obchod so
špeciálnym tovarom, najmä s kovmi a
soľou. Obchod s domácimi prebytkami sa
sústredil prakticky iba na osobný predaj na trhových miestach, ktoré umožňovali
výmenu tovarov už v 11. a 12. storočí,
všade tam, kde sa mohlo stretnúť väčšie množstvo ľudí. Častokrát
boli trhy viazané na cirkevné obrady
/Messe je v nemčine omša i trh/ pri kostoloch a pri
sídlach cirkevných inštitúcií. Trhy si
našli svoje miesto i pod župnými hradmi, na križovatkách ciest, riečnych
brodoch. Na týchto cestách vznikli už v 11. stor. trhové
miesta, na ktoré prichádzali obchodníci z okolia. V ranných fázach sa trhy
konali v nedeľu pri kostoloch v
náväznosti na cirkevné obrady. Tie však narúšali sviatočný pokoj a preto ich
kráľ Ladislav I. /1077-1095/ zakázal organizovať v nedeľu. Trhy sa konali vo všedné dni, a častokrát podľa dňa ich konania sa osady nazývali Pondelky, Stredy, Štvrtky.
Postupne,
prirodzene vyplývajúc z hospodárskych potrieb prostredia, vznikali na území
Slovenska centrá so špecializovanou
remeselnou a banskou činnosťou a
súčasne sa rozvíjajúcimi trhovými
/obchodnými/ aktivitami. Tento proces už zákonite formoval mestá v ich plnom hospodárskom zmysle
- boli to predovšetkým Nitra,
Bratislava, Trenčín, Tekov. V oblasti ťažby nerastných surovín vznikla na
prelome 12. a 13. stor. sídlisková
aglomerácia Banská Štiavnica. Dodnes nám nie je jednoznačne známe zloženie
obyvateľstva, dynamika hospodárskeho rastu, nie sú známe prvé privilégiá ani
slobody. Dá sa iba predpokladať, že rôzne
druhy práv a výhod v tej dobe mestá už vlastnili a iba ústnou formou sa
zachovávali pre nasledujúce generácie formou zvykového práva.
Ďalší intenzívny rozvoj si vynútila kolonizácia, ktorá predstavovala široké osídľovacie hnutie. Už koncom 12.stor. začali panovník a
zemepáni na svoje málo zaľudnené a
neobrobené majetky pozývať obyvateľov hustejšie osídlených oblastí Uhorska, ale
aj zo zahraničia. Spočiatku šlo iba o poľnohospodársku kolonizáciu, pri
ktorej sa presídľovalo obyvateľstvo za účelom rozšírenia pôdy a zintenzívnenia
poľnohospodárskej výroby, neskôr sa k nej pridružila i kolonizácia banská a mestská, ktorú podnietil záujem panovníka
získať pre svoje územia skúsených kupcov, remeselníkov a baníkov. Banská
kolonizácia zachvátila slovenské a sedmohradské hornaté oblasti s bohatými
nerastnými ložiskami.
Na
základe spomenutého prehľadu je zrejmé , že podobne ako vznikali mestá na území
Európy po rozpade Rímskej ríše, aj na našom
území môžeme pozorovať tri základné
tendencie vzniku miest. Prvou je tendencia
vzniku miest na zvyškoch predchádzajúceho osídlenia /najčastejšie
staroslovienskeho z obdobia Veľkej Moravy/, vzhľadom na to, že Dunaj tvoril
severnú hranicu Rímskej ríše, teda fragmenty rímskeho osídlenia možno nájsť len
na juhozápade dnešného územia Slovenska.
Ďalej je to tendencia vzniku
narastajúcich miest vo vzťahu k oporným bodom civilizačného /hrady,
kláštory/ alebo prírodného charakteru /brody/,
ktoré sa stali zárodkami postupne narastajúcich miest, pričom ich pôdorysná
charakteristika je zvyčajne nepravidelná.
Nakoniec je to tendencia
zakladaných /kolonizačných/ miest, u
ktorých naopak môžeme sledovať pravidelné pôdorysné formy.
Ak si to zhrnieme, môžeme
konštatovať, že na Slovensku, podobne ako v európskom kontexte vznikli mestá na
základe troch významných tendencií :
1. vznik
miest na zvyškoch pôvodného staroslovienskeho osídlenia,
2. vznik miest na báze „ oporných bodov v krajine
“ , ktoré mohli byť civilizačného charakteru /hrady, kláštory/, alebo
prírodného charakteru /diaľkové cesty,
križovatky, brody cez rieky/ ,
3. vznik kolonizačných miest /banských,
trhových/.
Mestá
na území Slovenska prešli troma vývinovými fázami, pokiaľ získali
svoju definitívnu stredovekú podobu. Prvá
fáza je charakteristická
sústreďovaním sa väčšieho množstva remeselníkov a následne obchodníkov z domáceho obyvateľstva na miesta, kde sa
prirodzeným spôsobom začali konať trhy a usadzovanie sa kolonistov - hostí pri starších sídliskách domáceho obyvateľstva.
Tento osídľovací proces mal za následok transformáciu staršej poľnohospodárskej
obce na prirodzene vyvinuté stredisko remesla a obchodu. Druhá vývinová fáza so sebou priniesla urbanistické a architektonické formovanie
nového mesta - buď upravovaním
pôvodného pôdorysu alebo vybudovaním nového pôdorysu. Tretia fáza nadviazala na definitívny pôdorys dostavbou najvýznamnejších verejných budov a úpravou obytných domov.
Vzhľadom na to, že jednotlivé fázy
prebiehali v rôznych obdobiach - na
prvú sa viaže obdobie románskeho slohu, na druhú gotického a na tretiu
neskorogotického slohu, jednotlivé vývinové fázy sú charakteristické inou
znakovosťou.
Územnú organizáciu trhových
obcí po príchode
remeselníkov a obchodníkov a hostí nepoznáme. Na základe výskumov je však možné
určiť ich pôvodnú polohu vo vzťahu k
feudálnemu sídlu alebo k staršiemu kostolu a zriedkavo je možné určiť aj
typ zástavby. Polohu prvých trhovísk
možno predpokladať len hypoteticky podľa geomorfológie
územia, podľa vzťahu pôvodnej obce k
zemepanskému sídlu, ku kostolu, diaľkovým komunikáciám a vodným tokom.
Predpokladáme však, že prvé trhové obce
mali naďalej poľnohospodársky charakter, len sa však značne územne
rozrastali s výraznou koncentráciou obchodno -
remeselníckych aktivít, následne aj správnych funkcií okolo trhoviska. Výnimkou
boli liba väčšie obchodné strediská ako Bratislava alebo Nitra, kde sa už pred vznikom mesta usadzovali cudzí obchodníci,
hlavne nemeckí hostia a Židia. V prípade usadenia sa cudzích obchodníkov v
trhovom mieste vznikla zložitá situácia - vedľa
pôvodných domácich obcí vznikli samostatné sídliská týchto prisťahovalcov,
ktoré žili svojim vlastným životom až do obdobia právneho uznania mesta.
Nevieme však, či mali navzájom oddelené
územie alebo boli v stavebnom kontakte, či používali spoločné trhovisko a kostol, akú mali parceláciu a typy domov. Na základe výskumov sa však predpokladá,
že v sídliskách domáceho obyvateľstva prevládala drevená architektúra s jasným
odlíšením obytných domov a hospodárskych objektov a že v sídliskách cudzích
prisťahovalcov sa začali objavovať už kamenné stavby.
Následné urbanistické pretváranie a formovanie trhových obcí na mesto bolo iniciované udelením mestského privilégia alebo aspoň
trhového práva. Vynútili si ho
obyčajne nemeckí hostia, ale vzťahovalo sa aj na pôvodné obyvateľstvo,
resp. židovských kupcov. Cieľom týchto zmien bolo vytvoriť jednotne formované sídlisko s možnosťou hromadnej remeselnej výroby a
obchodovania. Avšak časť obyvateľstva sa naďalej venovala aj
poľnohospodárstvu. Základnou požiadavkou nového urbanistického stvárnenia bolo
vytvoriť základnú pôdorysnú osnovu
budúceho mesta, ktorá by svojim rozsahom zodpovedala jestvujúcemu,
častejšie však predpokladanému počtu obyvateľov. Základným priestorovým prvkom bolo primerane veľké trhovisko s jasným
vzťahom k diaľkovým komunikáciám. Dôležitú úlohu zohrávala morfológia územia, pôvodné osídlenie, niekde
aj poloha staršieho hradu, kostola alebo kláštora, trasy diaľkových
komunikácií a vodné toky. Z tohoto
dôvodu riešenie pôdorysu každého mesta bolo osobité. Príbuznosť riešení
poukazuje na zhodné podmienky. Nie vo všetkých mestách mali úpravy pôdorysu rovnaký
rozsah a intenzitu. Na príkladoch mnohých
východoslovenských miest možno pozorovať spojenie nemeckého a slovenského obyvateľstva, ktoré sa usadilo
na obvode nemeckých sídlisk /tzv.
Slovenské ulice/.
Takéto
úpravy mestského pôdorysu a realizácie
zámerov predstaviteľov mesta prebiehali aj niekoľko desaťročí. Vo väčšine miest
sa táto výstavba súvislej zástavby v
jasne vytýčenej pôdorysnej osnove realizovala až v 14. storočí, teda v období vrcholnej gotiky. Práve z tohto
dôvodu má väčšina našich miest výrazný
gotický charakter. Prejavuje sa to najmä v sakrálnej architektúre, v lokalizácii kostolov v centrách miest, v
stvárnení a vertikalite svetských stavieb, ale
hlavne v siluete mesta. Túto
charakterizujú štíhle veže kostolov ako aj prevýšené veže mestského opevnenia.
Stredoveké mesto v našich podmienkach predstavovalo uzavretý nielen hmotovo-priestorový,
ale aj funkčne - prevádzkový organizmus. Toto usporiadanie vychádzalo zo
základného predpokladu stredovekého mesta - byť samosprávnym strediskom výroby a
obchodu. Rovnaké rozdelenie mesta na
bloky a parcely vyplývalo z požiadavky vytvoriť
každému obyvateľovi mesta rovnaké podmienky pre jeho podnikanie.
Predpokladá sa , že prideľovanie parciel
v rámci mestského pôdorysu záviselo od činnosti, ktorú chcel majiteľ
prevádzať. Tak sa kupci sústredili na
námestí a na hlavných uliciach, remeselníci
zasa na okružných uliciach. Z tohoto vyplýva, že funkčný poriadok v stredovekom meste bol primárny a
esteticko-výtvarné stvárnenie až druhotné. Logické funkčné usporiadanie
nebolo vlastné len mestu, ale aj každému jednotlivému stavebnému prvku, z
ktorých sa mesto skladalo. Tvar parcely
predurčoval rozmiestnenie hlavných
funkcií na bývanie, výrobu a obchodovanie. Každá profánna architektúra
svojim formálnym stvárnením priznávala svoj obsah. Situácia v umiestnení sakrálnych stavieb bola
daná cirkevným predpisom - presbytérium
bolo vždy orientované na východ - preto bola hlavná os kostola často inak smerovaná ako osi námestia, na ktorom
stojí.
Formálna dokonalosť stredovekého
mesta však bola značne determinovaná lokálnymi podmienkami územia,
na ktorom bolo toto vybudované. Boli to predovšetkým morfológia územia, smer
ciest a vodných tokov, častokrát aj pôvodná staršia zástavba. V našich
podmienkach sa stavitelia miest vždy týmto danostiam prispôsobili, čo zvyšovalo
malebnosť hmotovo-priestorovej
skladby na úkor formálnej dokonalosti ideálneho mestského pôdorysu. Na
viacerých príkladoch možno sledovať tendenciu uplatnenia princípu ideálneho pravidelného námestia pri nerovnom teréne
územia. Ak však bolo možné, stavitelia našich stredovekých miest sa často
približovali k formálnej dokonalosti -
pravidelnému námestiu, pravidelnej parcelácii, s ktorou súvisel aj pravidelný rytmus domových priečelí,
ktorý napriek architektonickým odlišnostiam vyznieval jednotne, kontrast
verejných budov voči obytným domom a voľné uplatňovanie sa dominánt, ktoré bolo skôr náhodné ako zámerné.
Vzťah k prírode mal v
stredovekom meste osobitnú úlohu.
Ak mesto vhodne zapadalo do širšieho krajinného rámca, tak v samotnom mestskom pôdoryse, kde
prevládala funkčnosť nad estetičnom, prvok zelene chýbal. Vysoká zeleň skôr prekážala,
uplatňovala sa len nízka zeleň a to
hlavne v rámci hospodárskych častí domov a v kláštorných záhradách. Z toho
dôvodu stredoveké mesto v siluetárno - panoramatických pohľadoch postrádalo
zmäkčujúci účinok zelene. Mimo fortifikačných múrov však skupiny domov chudobnejšieho
obyvateľstva a výrobných stavieb boli
umiestnené v zeleni. Takto voľná zástavba prerývaná zeleňou vytvárala
kontrast voči mestu obkolesenému hradobným systémom. Podobná situácia bola aj v banských mestách, kde stred
predstavovala zástavba v kompaktných blokoch, ale smerom k okraju sa menila na
roztrúsenú, nepravidelnú zástavbu obkolesenú zeleňou.
Úmerne
s ekonomickým rozvojom mesta v 14. storočí a najmä v 15. storočí sa zväčšovala
aj sociálna diferenciácia obyvateľstva,
ktorá sa zákonite premietla aj do
pôdorysu mesta. Majetnejšie vrstvy obyvateľstva sa sústreďovali na
námestí a na hlavných uliciach smerom k
námestiu, chudobnejšie vrstvy obyvateľstva sa koncentrovali na predmestiach, v
menej atraktívnych barinatých a terénne zložitých polohách. Na námestí a vo
vedľajších uličných priestoroch si bohatší postupne prestavovali a dostavovali
svoje domy, čím sa z pôvodne homogénneho
mestského organizmu stával heterogénny útvar, odrážajúci vo svojom pôdoryse
i hmotovo-priestorovom stvárnení sociálnu
diferenciáciu obyvateľov.
Tým sa vlastne už v stredoveku začala narúšať výtvarná jednota gotického mesta. K
sociálnej diferenciácii pristúpila aj diferenciácia
medzi konzervatívnym vidiekom a mestom, ktorá postupne vyústila do slohovej premeny gotického mesta.
Táto prebiehala evolučne, nenápadne, pričom pôdorys vnútorného mesta sa v zásade nezmenil. Postupne sa zahusťovala
zástavba na jednotlivých parcelách dostavbou nových obytných a hospodárskych
krídiel domov. V mestách, ktoré ekonomicky prosperovali, sa zväčšoval počet prisťahovalcov, ktorí sa sústreďovali najmä v narastajúcich predmestiach.
Podstatnejšie sa však zmenil stavebno -
priestorový charakter miest, daný výstavbou nových verejných budov - radníc
ako výrazu samosprávy mesta, obchodných skladov, hostincov ako prejavu
rozvíjajúceho sa diaľkového obchodu. Postupné bohatnutie jednotlivcov sa
prejavovalo v kupovaní vedľajších domov a parciel a v ich postupnej prestavbe a dostavbe na väčšie domy. Zväčšovanie
počtu obyvateľstva si vyžiadalo rozšírenie
pôvodných alebo výstavbu nových kostolov. Vynájdenie pušného prachu si zase
vyžiadalo prestavbu mestských opevnení a
ich dostavbu o barbakány a bašty.
Tak popri jasnej gotickej dominante - kostolnej veži - pribudla ďalšia dominanta - hmota radnice -
obyčajne tiež s vežou. Pôvodný priestor námestia sa začal postupne
zahusťovať, prestavba domov začala čiastočne meniť merítko priestoru. Gotická vertikalizácia začala ustupovať a
dominantným znakom siluety mesta sa stávala horizontalita.
Takto
sa neskorá gotika postupne začala pretransformovávať
v súlade s nastupujúcimi humanistickými názormi, ktoré boli
vyvolané novým spôsobom života v mestách.
Človek sledujúci výsledky svojej práce začal poznávať svoju cenu i zmysel
svojej aktivity, smerujúcej k ovládaniu hmoty
a prírody a k pretváraniu sveta. Výsledkom tohto procesu bola neskorogotická kultúra, ktorá do tradičného náboženského obsahu vnášala
nové humanistické prvky a do výtvarnej formy nové tendencie uvoľňujúce
prísnu gotickú väzbu.
Použitá literatúra:
§
Hruška, E.: Vývoj stavby miest, SAV, Bratislava,
1969
§
Mencl, V.: Středověká města na Slovensku, Bratislava, 1938
§
Vodrážka, P.: Dejiny stavby miest,
Vydavateľstvo STU, Bratislava, 1996