: Kristína Mučičková
: 5. ročník
Filozofia návrhu
Predmet
Urbanistický návrh riešeného územia sa nachádza v Bratislave. Rozprestiera sa od železničnej stanice Vinohrady, po areál bývalej Palmy s presahom do zóny Dimitrovka a Biely kríž. Projekt predstavuje hľadanie nových možností vylepšenia aktuálne kolabujúcej dopravnej situácie územia zapríčinenou nedostačujúcou infraštruktúrou. Dôraz je kladený na rozvoj potenciálu vytvorenia nového dopravného uzlu, nových mestských zón a zachovanie hodnotných prvkov.
Dôvod
Zameranie sa na vytvorenie dopravného uzlu vyplýva z potenciálov územia, ktoré sú :
Lokálny význam - potenciál nových štvrtí navyšuje požiadavky na dopravné napojenie.
Mestský význam - možné prepojenie s Filiálkou/potenciál novej hlavnej vlakovej stanice/ a letiskom M.R.Štefánika pomocou linky mestského vlaku.
Medzimestský význam - prepojenie Bratislavy s okolitými mestami v smere : Vajnory-Senec, Rača- Trnava, Podunajské biskupice - Dunajská Lužná, Petržalka- Rusovce. Charakteristické sú tiež dva hlavné mestské ťahy - Račianska a Vajnorská ulica.
Medzištátny význam - Nadúrovňová trasa železníc je tvorená rýchlotrasou Žilina-Bratislava-Viedeň.
Spôsob
Ťažiskovým pre návrh je vytvorenie multimodálneho prestupového bodu, zjednotením existujúcich staníc Vinohrady a Predmestie, ktorý by obsahoval nástupištia pre železničné linky a taktiež pre mestské a medzimestké autobusové spoje. Električková trasa,v smere s Račianskou ulicou stúpa do výškovej úrovne železníc. Vytvorením spoločnej platformy,sú "suchou nohou" prístupné všetky nástupištia. Navrhnuté trasovanie električkovej linky obsluhuje potenciálnu rozvojovú zónu - Istrochem.Odstránenie nepoužívaných železničných koľajísk na úrovni terénu,vytvorilo priestor pre vytvorenie prestrešeného nástupištia.
Negatívne vplyvy prevádzky železníc sú minimalizované osadením protihlukovej steny či orientáciou a typom zástavby. Odstupová vzdialenosť obytných objektov od koľajísk je 30m a z funkčného hľadiska obsahuje viacere úrovne deliacej zelene, cyklotrasu, promenádu či prístupové komunikácie.
Mimoúrovňové kríženie cestnej komunikácie a železníc je riešené pomocou podjazdu s podzemným kruhovým objazdom, vďaka čomu bola odstránená komplikovaná križovatka prepojenia Nobelovej ulice s Račianskou.Riešenie taktiež vylepšuje situáciu preťaženej Račianskej ulice a zabezpečuje priame napojenie Vajnorskej ulice s potenciálnou rozvojovou zónovou Itsrochem a Podkarpatský pás.
Na podkarpatskú rekreačnú trasu nadväzujem navrhovanou mestskou cyklotrasou - pozdĺž Račianskej ulice, pozdĺž železnice kde je trasa súčasťou promenády alebo cez park v Dimitrovke. Trasy sú od motorizovanej komunikácie delené zelenou v maximálnom rozsahu.
Pešie ťahy prepájajú verejné priestranstvá, ktorých neodmysliteľnou časťou je opäť zeleň. Charakteristickými pre územie sú aj tri nadchody zabezpečujúce mimoúrovňové kríženie s trasou chodcov.
Poster ...