: Jakub Tarbaj
: 6. ročník
V týchto časoch, keď je globálne otepľovanie každým dňom viditeľnejšie a zásahy ľudí do prírody sú častokrát radikálnejšie, si stále viacerí uvedomujeme svoj podiel zodpovednosti v danej veci. Môj podiel som si uvedomoval už pri výbere tejto témy, kde už v názve badať chuť riešiť a tvoriť ekologickú a udržateľnú architektúru. Slovíčko hybrid je dnes často používané. Mne sa toto slovo najčastejšie spája s automobilmi značky Toyota. Táto automobilová spoločnosť v danom odvetví, si svoju zodpovednosť za budúcnosť planéty uvedomila už pred dvadsiatimi rokmi. Práve vtedy začali pracovať a vyvíjať prvé hybridné vozidlá.
Aj keď táto diplomová práca má byť o architektúre, nedá mi ešte chvíľu neostať pri hybridných automobiloch. Tieto automobily sú navrhované a konštruované tak, aby v danom čase a priestore boli čo najefektívnejšie, tým pádom aj najúspornejšie, ekonomické a ekologické. Poznatky, ktoré sa skrývajú za slovíčkom hybrid, a ktoré som vyššie opisoval v súvislosti s automobilmi, som sa snažil mať na pamäti počas celej doby navrhovania. Tieto poznatky v architektúre znamenajú vytváranie kvalitnej architektúry, rozumej A) tvorbu priestorov tak, aby jeden priestor mohol mať väčší počet funkcií s minimálnou potrebou úpravy. B) Taktiež to v prípade tejto diplomovej práce znamená jednotný modulový systém pre parkovanie v podzemí, hmotu administratívy a hmotu bývania nad terénom. C) Jednotný architektonický výraz fasád, čím menej závislý od funkcie, ktorá sa za ňou nachádza. Jednotnosť v architektonickom výraze v kombinácii s použitými kvalitnými materiálmi umožňujú variabilitu modulového skeletového systému aj z dlhodobejšieho hľadiska. Polyfunkčnosť danej budovy je možné bádať skôr z funkčného využitia jednotlivých podlaží, nakoľko bola snaha vytvoriť jednotný architektonický výraz fasád.
V tejto práci sa pri úvahách nad slovami polyfunkcia a hybrid ich významy prelínajú. V skutočnosti sa tieto dva pojmy trochu líšia, a to tým, že polyfunkčná budova je ustálená definícia v architektúre, v zákonoch a v normách Slovenskej republiky, zatiaľ čo hybrid nemá striktnú definíciu. Avšak každým dňom naberá toto slovíčko na vážnosti aj v tomto odvetví, a to nielen zo strany architektúry, ale aj z hľadiska konštrukcie a technického zabezpečenia objektov.
Danú hybridnú stavbu riešim v lokalite, ktorú som mal možnosť spoznať už skôr, nakoľko som v tejto časti Bratislavy pracoval na ateliérovom zadaní v predchádzajúcom semestri. Územie ma tak zaujalo, že som sa rozhodol v tejto lokalite riešiť aj svoju diplomovú prácu. Vhodný pozemok som hľadal v už optimalizovanej ideovej urbanistickej štúdii, ktorú navrhol kolega Bc. Michal Kováč z Vertikálneho ateliéru, nakoľko som sa s jeho urbanistickým návrhom stotožňoval. V tomto jeho urbanizme bol navrhnutý priestor pre trhovisko na zákrute Nobelovej ulice, pri vstupe do bývalého závodu Istrochem. Táto poloha je v podstate zužujúce sa hrdlo zóny Nobelová. To vytvára veľký potenciál pre prilákanie migrujúcich ľudí.