: Bc. Marko Rimár, Bc. Branislav Pavlo
: 6. ročník
Hlavnou myšlienkou bolo zatraktívnenie riešeného územia hlavnej stanice. Cieľom bolo vytvoriť funkčný a inovatívny priestor ktorý plnohodnotne splní funkciu hlavnej stanice a predstaničného námestia. Vzhľadom na medzinárodný význam stanice stúpa aj dôležitosť zvýšenia a zefektívnenia dopravných ťahov. Za predpokladu zvýšenej návštevnosti územia, bolo potrebné vytvoriť plynulý tranzit riešeným územím. Hlavná stanica si vyžaduje reprezentatívnejšiu zástavbu čím priláka viacej cestujúcich a zároveň skvalitní poskytované služby. Výsledkom bolo vytvorenie zástavby ktorá funguje v niekoľkých úrovniach a slúži predovšetkým chodcom . Automobilová doprava a MHD je riešená mimo úrovne chodcov tak aby nenarúšala pešiu dostupnosť a bezkolíznosť územia.
Poloha navrhovaného územia hlavnej železničnej stanice sa nachádza v mestskej časti Staré mesto. Územie je tvorené hustotou zástavbou a plochami vysokej zelene. Územie je z každej strany lemované zástavbou a zemným valom, na ktorom sa nachádza pôvodné koľajisko so skladovými objektami Múzea dopravy , ktoré sú pamiatkovo chránené ako celok. Dopravný a peší ťah smerujúci k budova Hlavnej stanice je výraznou kompozičnou osou, ktorá predurčila formu navrhovanej zástavby v danom území. Determinantami územia sú aj okolité významné mestské zberné komunikácie, železničná trať, Múzeum dopravy a zástavba bytových domov od Šancovej ulice.
Urbanistický koncept reaguje na problémy a potenciály, ktoré určujú možnosti tvarového a funkčného využitia územia. Hlavným cieľom bolo vytvoriť kompaktnú zástavbu daného územia pri dodržaní funkcie a rešpektovania historických súvislostí. Odstránenie dostavby hlavnej stanice z 80. rokov, zachovanie historickej časti stanice a vytvorenie nového terminálu v podzemí je kľúčovou časťou návrhu. Stanica je významným objektom na medzinárodnej úrovni, čo si vyžaduje reagovať na túto skutočnosť kvalitou zástavby a funkčnou rozmanitosťou občianskej vybavenosti. Navrhovaná zástavba v území sa funkčne delí na občiansku vybavenosť v okolí hlavných peších ťahov v pôvodnej polohe námestia Franza Liszta a na administratívne budovy prístupné zo Žabotovej ulice.
Poster 2_AT3_2