Témou XIX. ročníka medzinárodnej študentskej architektonickej anonymnej súťaže Saint - Gobain Architecture Student Contest 2024, vypísanou značkami Isover, Rigips a Weber spoločnosti Saint-Gobain bol návrh obytnej zóny pre študentov a výskumných pracovníkov v oblasti nachádzajúcej sa v blízkosti univerzitného kampusu Viikki, ktorý sa nachádza severovýchodne od Helsínk. Kampus Viikki začal vznikať v 60. rokoch 20. storočia, keď Helsinská univerzita presunula výučbu prírodných vied na pozemky experimentálnej farmy Viikki. V súčasnosti je kampus tvorený rôznorodými budovami z konca 20. storočia, z ktorých bolo možné na základe súťažných podmienok niektoré zbúrať a niektoré rekonštruovať. Oblasť Viikki sa má ďalej rozvíjať okolo existujúcich a plánovaných dopravných električkových tratí s predpokladom výstavby obytnej zóny pre 4 000 až 7 000 obyvateľov.
Úlohou študentov bolo v súťažných návrhoch priniesť víziu novej zástavby bývania doplneného polyfunkciou pre študentov a výskumných pracovníkov v nadväznosti na jestvujúci urbanistický kontext s vyriešením plôch verejného parteru, ktorý zohľadní priľahlý prírodný charakter lokality. V súťažných návrhoch bolo potrebné zachovať jestvujúci objekt skleníka - Gardénie s jeho pôvodnou funkčnou náplňou japonskej záhrady, zrekonštruovať, prípadne zbúrať existujúcu administratívnu budovu, navrhnúť dočasné ubytovanie pre študentov a výskumných pracovníkov a trvalé bývanie pre obyvateľov ako súčasť novej štvrte Viikki. Navrhovaná nová zástavba by mala rešpektovať jestvujúci kontext jednak okolitej zástavby, ale aj svoju polohu na okraji prírodného prostredia, s ktorým by mala byť prepojená pomocou exteriérovej verejnej zelene. Okrem kreatívneho prístupu v hľadaní konceptov energeticky nenáročných a trvalo udržateľných budov s nízkym obsahom CO2 a uplatnenia konštrukčných riešení a detailov s použitím produktov a riešení Saint-Gobain je v tomto ročníku súťaže kladený dôraz aj na obehové hospodárstvo a potenciálne opätovné použitie častí budov a materiálov.
Na príprave národného kola súťaže a jeho vyhodnotení sa podieľala slovenská divízia firmy Isover a Fakulta architektúry a dizajnu STU v Bratislave. Národného kola sa zúčastnili študenti v študijných odboroch so zameraním na architektúru a pozemné staviteľstvo na vysokých školách a univerzitách v Slovenskej republike. Medzinárodné kolo, do ktorého postupuje víťazný návrh z národnej súťaže sa bude konať 10. – 12. júna 2024 v Helsinkách.
Do národného kola bolo zaslaných 10 návrhov. Porota národného kola zasadala dňa 10. 4. 2024 v zložení :
Ing. arch. Vladimír Hain, PhD., univ. doc., ÚKAIS FAD STU - predseda poroty
Prof. Ing. Silvia Vilčeková, PhD., TU Košice
Ing. Filip Branický, PhD. SvF STU Bratislava
Ing. arch. René Baranyai, RB architects
Ing. arch. Peter Kožuško, Pantograph
Ing. arch. Zuzana Zacharová, Design Factory
Ing. arch. Tomáš Hanáček, PhD., Between
Ing. arch. Tomáš Guniš, Saint-Gobain Construction Products, s. r.o.
Porota konštatovala, že všetky odovzdané návrhy naplnili požadované parametre zadania a ukázali viaceré, rôznorodé typy konceptov akými je možné na danej lokalite v budúcnosti postupovať. Niektoré autorské kolektívy vsadili viac na mestskú blokovú alebo bodovú zástavbu iné na rozvoľnenú a postupne klesajúcu zástavbu smerom do krajiny. Rozdielny prístup sa následne prejavil aj v návrhu verejných priestorov a krajinných úprav ako i v materialite a celkovej atmosfére ponúkaného riešenia kampusu. V zmysle súťažných podmienok boli ocenené tri prvé návrhy prvou, druhou a treťou cenou. Víťazný návrh podľa štatútu súťaže postupuje do medzinárodného kola a bude reprezentovať Slovenskú republiku na medzinárodnom kole v Helsinkách. Porota udelila odmeny dvom ďalším súťažným projektom za kreativitu a koncepčnosť a za prepracovanosť návrhu a technické riešenie.
Slávnostné vyhlásenie výsledkov ako aj odovzdanie cien za účasti dekana FAD STU a členov poroty sa uskutoční v rámci letnej Noci architektúry a dizajnu v priestoroch Fakulty architektúry a dizajnu STU v Bratislave.
Hodnotenie poroty:
1. miesto - Adam Hronský, SvF STU, pedagóg: Ing. arch. Zuzana Nádaská, PhD.
2. miesto - Bc. Samuel Horecký, Bc. Marko Illek, FAD STU BA, pedagóg: doc. Ing. arch. Eva Vojteková, PhD.
3. miesto - Patrícia Hamalová, Laura Máttefy, SvF STU BA, pedagóg: Ing. arch. Roman Ruhig, PhD.
2. miesto - Bc. Samuel Horecký, Bc. Marko Illek, FAD STU BA, pedagóg: doc. Ing. arch. Eva Vojteková, PhD.
Porota ocenila jednoznačné urbanistické riešenie návrhu a výborné zvládnutie mierky navrhovaných objektov vo vzťahu k jestvujúcej zástavbe a prírodnému prostrediu. Kontinuálna podnož, ktorá spája obytné bloky je mestotvorným prvkom naznačujúcim ohraničenie uličného priestoru od vnútro blokových priestorov, svojimi perforáciami v určitých polohách zároveň vytvára ich prepojenie. Obytné bloky sú riešené ako pavlačové s vhodnou orientáciou bývania s použitím tieniacich prvkov vytvárajúcich zjednotenú fasádu. Výsledný návrh má charakter mestskej obytnej štvrte, menej sa sústredil na potreby študentského bývania. Materialita a detaily kampusu boli v rámci konceptu menej artikulované.
Odmeny:
Odmena za prepracovanosť návrhu a technické riešenie - Bc. Martina Bežová, Bc. Sandra Blaškovičová, FAD STU, pedagóg: Ing. arch. Michal Bogár, PhD.
Odmena za kreativitu a experiment - Mária Furmanová, FAD STU, pedagóg: doc. Ing. arch. Henrich Pifko, PhD.
Odmena za prepracovanosť návrhu a technické riešenie - Bc. Martina Bežová, Bc. Sandra Blaškovičová, FAD STU, pedagóg: Ing. arch. Michal Bogár, PhD.
Porota udelila odmenu za komplexnú prepracovanosť návrhu a technické riešenie po všetkých stránkach. Pozitívom návrhu je vytvorenie dvoch úrovní komunitného priestoru, a to v parteri aj v strešnej úrovni. Urbanistický koncept má však vzhľadom na požadované funkcie príliš veľkú mierku. Z architektonického hľadiska chýba čitateľnosť a pravdivosť ,,uzavretej“ pavlačovej fasády, že ide o živý študentský kampus.
Odmena za kreativitu a experiment - Mária Furmanová, FAD STU, pedagóg: doc. Ing. arch. Henrich Pifko, PhD.
Porota udelila odmenu za odvážny urbanistický koncept v podobe malo-podlažnej kruhovej zástavby, ktorá vhodne vyjadruje charakter bývania v uzavretej komunite kampusu. Porota chápe návrh ako študentskú predstavu bývania, v návrhu však nie je preukázaný kontext s jestvujúcou susediacou zástavbou a dispozičné riešenia aj detaily objektov sú podané len v náznaku. Z hľadiska etapovitosti a dosiahnutia požadovaného efektu by zrejme bolo nevyhnutné vystavať celý kampus naraz, čo je aj jeho výhodou aj nevýhodou.