Témou zadania 29. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže vypisovanej spoločnosťou Xella s názvom Scholé vo Vysokých Tatrách bola prestavba nateraz zanedbaného priestoru v Starom Smokovci na centrum, ktoré by turisti mohli navštíviť aj v prípade zlého počasia. Prvú cenu vyhral študent FAD STU Tibor Grešo za prácu, ktorú pripravil pod vedením profesora Vladimíra Šimkoviča a architektky Natálie Boškovej Filovej.
Vedeli by ste bližšie opísať svoje riešenie dlho nevyužívaného amfiteátra, ktorý bol účelovo vybudovaný v 50 rokoch 20. storočia pre vystúpenie súboru Alexandrovovcov?
Chcel som maximálne využiť potenciál pozemku. Snažil som sa znovu oživiť tento zabudnutý priestor a vytvoriť tam kvalitnú architektúru, ktorá bude slúžiť nielen návštevníkom Vysokých Tatier, ale aj obyvateľom Starého Smokovca, zároveň čo najmenej narušiť okolitú prírodu. Kombináciou tradičných tatranských prvkov s modernou architektúrou som sa chcel dosiahnuť architektúru, ktorá zapadá do kultúrneho kontextu, a aj jasne vykazuje prvky modernej minimalistickej architektúry.
Tibor Grešo. Foto: archív T. G.
K svojmu návrhu ste pristúpili pragmaticky: rozhodoli ste sa asanovať pôvodný objekt a nahradiť ho novým komplexom, ktorý pokryje kultúrne, oddychové a športové aktivity v širokom okolí. V čom by tento návrh mohol pomôcť zlepšiť kvalitu bývania domácim?
Epicentrom celého návrhu je kvalitný vnútroblokový priestor, ktorý by poskytol možnosť tvorby rôznych kultúrnych podujatí počas celého roka. Akcie ako vianočné trhy, letné jarmoky alebo rôzne koncertné podujatia by mali konečne svoje zázemie. Samotné objekty poskytujú kvalitné priestory na výstavy, športové a kultúrne podujatia, ako aj priestory na relax, wellness alebo kino, ktoré môže taktiež slúžiť ako bábková sála. Celý komplex dokonca poskytuje v suteréne veľkokapacitné verejné parkovisko, ktoré by odľahčilo náročnú dopravnú situáciu v danej lokalite.
Dali ste sa inšpirovať nejakých zahraničným projektom, či domácim riešením?
Nemal som žiadnu konkrétnu inšpiráciu. Náročky som najprv navrhol prvotný koncept a následne som si šiel obhliadnuť pozemok, aby som si overil, ako daný návrh zapadá do okolia. Napozeral som si však rôzne príklady fasádnych detailov, ktoré som si modifikoval a následne zakomponoval do svojej architektúry.
Slávnostné odovzdávanie cien súťaže generálnym riaditeľom spoločnosti Xella Petrom Markovičom v priestoroch kreatívneho centra ad: FAD, ktoré sa uskutočnilo v júni 2024. Foto: Katarína Kissová
Námet na túto súťaž poskytlo samotné mesto Vysoké Tatry. Ako vidíte možnosť realizácie svojho projektu?
Keby došlo k realizácii, určite by ma to nesmierne potešilo, a mal by som veľký záujem podieľať sa na dopracovaní projektu do zrealizovanej podoby.
Aký máte Vy osobne vzťah k Vysokým Tatrám? Patríte k tým, ktorí hovoria, že sa tam stavia priveľa, ale naopak k tým, ktorí by tam radi videli lepšiu vybavenosť?
Pochádzam z okolia Nízkych Tatier, kde som mohol sledovať podobnú situáciu už od útleho veku. Vždy som mal názor, že príliš veľké zásahy do našej krásnej prírody sú neprípustné. Tvorba objektov za účelom zisku je veľmi sebecká a nesprávna. Všade sa stavajú len hotely či apartmány, a na doplnkové funkcie sa akosi zabúda. Investori sa snažia vyťažiť z hôr čo najviac, a namiesto zvyšovania kvality pobytu v prírode ho kapacitne preplňujú. Pritom nielen turisti, ale aj domáci obyvatelia radi trávia svoj voľný čas v horách. Myslím si, že tvorba objektov, ktoré nám spríjemnia pobyt v prírode, je viac než vítaná. Je veľa miest, kde takéto objekty chýbajú. Preto treba stavať len kvalitnú architektúru, zodpovedajúcu požiadavkám daných lokalít.
Spoločná fotografia s organizátormi, členmi poroty a víťazom súťaže Xella. Foto: Katarína Kissová
Zhovárala sa Zuzana Uličianska.