Čerstvá absolventka našej fakulty Natália Zaťková si pri ceremoniáli Cien dekana FAD STU za najlepšiu ateliérovú prácu za akademický rok 2022/2023 prišla po hlavnú cenu za svoj návrh pamiatkovej obnovy a konverzie industriálneho areálu Huta Etelka vypracovanú vo vertikálnom ateliéri Pauliny - Hrašková - Terao Vošková.
Huta Etelka patrí k našim najkrajším technickým pamiatkam, žiaľ aj ju postihuje osud spoločný mnohým historickým budovám – chátranie. Myslíte, že by podľa Vášho návrhu mohla prebehnúť reálna rekonštrukcia, o ktorú sa už viac rokov usilujú miestni aktivisti?
V návrhu som sa snažila o racionálne riešenia, takže si myslím, že by bol realizovateľný. V súčasnosti však n.o. Barbora vypracováva projektový zámer a v niektorých bodoch sa tento návrh možno úplne nezhoduje s ich predstavou. Avšak štúdia môže poslúžiť ako inšpirácia alebo overenie riešení niektorých problémov a situácií, čím sa stáva užitočnou.
Dekan Branislav Puškár a Tomáš Augustín (YIT) odovzdávajú ocenenie Natálii Zaťkovej. Foto: M. Kováč.
O Hute sa hovorí ako o „železnom srdci“ Gemera. Máte k tomuto krásnemu, z hľadiska investícii však zanedbávanému kraju nejaký bližší vzťah?
Gemer od vždy vnímam ako významný región, čo sa týka našej minulosti. Vďaka tomuto zadaniu som mala čas a dôvod na lepšie oboznámenie sa s ním. Určite ma to motivovalo v budúcnosti navštíviť viaceré pamiatky a miesta v tomto regióne, o ktorých som sa dozvedela aj vďaka analytickej časti práce. Verím že po návšteve týchto miest si k nim bližší vzťah vybudujem.
S akými víziami o budúcom využívaní areálu ste pristupovali k svojej práci?
Istý lokalitný program nám bol zadaný. Mala tam byť umiestnená expozícia, infopoint a gastro zariadenie. Keďže areál ponúkal viacero budov a disponuje väčšou plochou, mohli sme ho aj doplniť, tak vznikol koncept využitia. Rozhodla som sa, že z neho vytvorím miesto nielen pre nadšencov železnej histórie a školské exkurzie, ale aj pre miestnych obyvateľov. Základom je stála expozícia venovaná najme samotnej Hute Etelke, ale aj Andrássyovcom alebo vodným elektrárňam. Pred tým si však návštevníci môžu pozrieť náučný chodník venovaní baníctvu a hutníctvu všeobecne. Skôr než si sadnú na kávičku s výhľadom na hutu môžu navštíviť aj menší priestor galérie súčasného umenia, kde vystavujú lokálni umelci. Hneď vedľa galérie vznikli dielne, kde by na svojom umení mohli títo umelci pracovať. Tak vzniká aj možnosť vykonávania umelecky zameraných workshopov pre návštevníkov. Domáci môžu bežne navštevovať park, kaviareň, reštauráciu a môžu využívať plochy, ktoré vznikajú medzi objektami na rôzne podujatia alebo diskusie. Takto by sa areál neustále využíval a vzniká aj snaha o vytvorenia puta miestnych ku tomuto miestu, čo je nápomocné aj pri záujme o jeho budúcu pravidelnú údržbu.
Zdroj: N. Zaťková.
Centrom areálu je vysoká pec postavená v roku 1867 grófom Emanuelom Andrássym. Je vo vašom návrhu aj funkčná rekonštrukcia nejakého technického zariadenia v rámci areálu?
Vysoká pec s úpravňou a elektráreň sú najhodnotnejšími objektmi areálu. V návrhu sa prezentujú v ich poslednej historicky hodnotnej ucelenej etape, čiže tak ako vyzerali okolo roku 1910. V tomto období vysoká pec s úpravňou slúžili len ako sklad, preto sa neráta so žiadnou fyzickou funkčnou rekonštrukciou technického zariadenia. Avšak návštevníkom budú technológie ako aj zvyšné minulé funkčné a stavebné etapy odprezentované za pomoci videí, fotografií, historických plánov, textov a poprípade zmenšených modelov jednotlivých prvkov či samotného objektu. Elektráreň v tomto období zrejme ešte slúžila svojej funkcií, takže by bolo možné na pôvodné miesto umiestniť repliku turbíny. Napriek tomu som sa rozhodla, že sa v priestore odprezentuje len autentická dochovaná časť turbíny s doplnením o informácie o vodných elektrárňach prostredníctvom premietaného videa.
Zdroj: N. Zaťková.
Porota v zdôvodnení svojho rozhodnutia uviedla, že išlo o mimoriadne náročné zadanie revitalizácie s bohatým lokalitným programom v areáli s komplikovanou geometriou a topológiou. Čo ste vy osobne vnímali ako najnáročnejšie pri svojej práci?
Geometria aj topológia z počiatku pôsobili komplikovane, ale nakoniec nevytvárali žiadne väčšie problémy ani obmedzenia. To najdôležitejšie, čomu bolo treba venovať viac času, bolo určenie prínosného lokalitného programu, s čím sa dolaďovala aj najvhodnejšia prevádzka a pohyb návštevníkov. Zvyšné rozhodnutia už len prirodzene vyplynuli z tohto konceptu.
Porota ocenila aj istú hravosť vášho návrhu. Vo vizualizácii ste, napríklad, netradične využili historicky oblečených návštevníkov. Myslíte, že má aj humor svoje miesto v architektúre?
Rovnako ako pri grafickom znázornení aj v realite dokáže nejaká vtipná situácia upútať diváka, a vďaka tomu v ňom môže zanechať lepší dojem z priestoru. Myslím, že je to príjemné oživenie, ktoré v architektúre a v správnej miere vie potešiť.
Prácu Natálii Zaťkovej na tejto podstránke.
Zhovárala sa Zuzana Uličianska.