Čerstvý absolvent FAD STU Tomáš Rausz zvíťazil v jednej z najprestížnejších súťaží pre mladých architektov na svete. Jeho ideový návrh Data Island získal prvú cenu v súťaži Young Architects Competition (YAC), ktorej zadaním bolo skúmať nové možnosti využitia pobrežných ropných plošín po skončení ťažby.
Pôvodnú funkciu plošiny, ktorá z dôvodu prechodu na udržateľnejšiu formu získavania energie, stratila svoj účel, ste nahradili konceptom dátového centra s ponorným chladením serverov. Ako vám napadlo toto riešenie?
Ropné plošiny sú stavby, ktorých podstata spočíva v generovaní zisku z ťažby ropy. Aby bola nová funkcia pre vlastníkov plošín zaujímavá, musí dávať hlavne ekonomický zmysel. Hľadal som preto riešenie, ktoré je schopné vysporiadať sa s čo najväčším množstvom negatív vyplývajúcich z charakteru stavby. Dátové centrum vytvára produkt, ktorého distribúcia vyžaduje iba internetový kábel. V kombinácii s kvalitným zdrojom energie a efektívnym spôsobom chladenia dokáže byť realistickou alternatívou pre využitie týchto stavieb.
Foto: Tomáš Rausz
V jednom rozhovore ste sa vyjadrili, že sa váš návrh opiera o dôkladné analýzy. Aké podklady ste vlastne mali v rámci zadania Iron Island k dispozícii?
V rámci zadania sme dostali stručné usmernenie a jeden konkrétny typ plošiny, na ktorej sme mali svoju ideu demonštrovať. V snahe predísť utopistickému riešeniu bolo nutné získať dostatočné množstvo dát vychádzajúcich napríklad z analýz technológií samotných ropných vrtov, možností získavania energie, analýzy ropného priemyslu, ekonomického potenciálu či špecifických parametrov serverovní. Dôležité boli aj priame konzultácie so zahraničnými odborníkmi v oblasti aerodynamiky či manažmentu dátových centier.
Tieto oceľové a betónové ostrovy sa po odchode človeka stali nečakanými ostrovmi biodiverzity. Riešili ste nejakým spôsobom aj tento aspekt problému?
Bol to jeden z hlavných zohľadňovaných faktorov v návrhu. Funkcia, ktorá nepotrebuje častý zásah človeka a nie je závislá na každodennej obsluhe lodnou dopravou, vytvára bezpečnejšie prostredie pre rozkvet antropogénnych koralových útesov na spodnej konštrukcii plošiny.
Vizualizácia: Tomáš Rausz
Dá sa v súvislosti s ropnými plošinami, teda stavbami, ktorých účel bol výsostne pragmatický, hovoriť o ikonickej architektúre?
Plošiny sú jedinečným fenoménom, ktorý svojou existenciou zachytáva špecifickú potrebu v špecifickom čase. Sú mimoriadnym konštrukčným a technologickým zázrakom. Podľa môjho názoru sú určite ikonami, ale keďže sa jedná o samostatnú kategóriu, je ťažké definovať ich architektonickú hodnotu.
Pri talianskom pobreží v severnom Jadranskom mori sa nachádza množstvo plošín, ktoré sú vhodné na to, aby sa stali modelovým príkladom revitalizácie. Veríte, že k realizácii vášho či nejakého podobného projektu v krátkej dobe skutočne aj príde?
Modelový príklad by musel vzísť z kolaborácie medzi vývojármi technológií a majiteľmi plošín. Pre investora nemá zmysel investovať do kúpy nefunkčnej plošiny, pretože má v porovnaní s akoukoľvek stavbou na pevnine výrazné nevýhody. V blízkom čase ukončí svoju prevádzku veľké množstvo týchto zariadení, a preto je testovanie možných budúcich funkcií dôležité.
Ako sa vám páčili iné návrhy, ktoré vzišli z tejto súťaži. Čo ste na nich oceňovali?
Veľa súťažiacich projekt riešilo ako regeneratívnu architektúru. Oceňujem zaujímavé silno ekologické a osvetové koncepty.
Vizualizácia: Tomáš Rausz
Svoju prácu Data Island ste riešili ako diplomový projekt v rámci 25. vertikálneho ateliéru, ktorý viedli architekti z medzinárodne uznávaného ateliéru BIG. Ako hodnotíte svoju skúsenosť pod vedením prestížnych architektov ako sú Matthew Oravec, Ioannis Gio či architektka Nikol Maraj?
Najviac si cením ľudský prístup a ochotu odovzdávať hodnotné know-how študentom. Naše konzultácie nás inšpirovali uvažovať o architektúre nielen ako o slovenskej, ale aj európskej a svetovej. Motivovali nás mať prehľad a nebáť sa kresliť aj za hranicami. Matthew a Nikol stoja za projektom Vltavskej filharmónie v Prahe a Gio je architektom projektu ESET Campus vďaka ktorému vzniklo partnerstvo ESET-u a FAD STU vo forme nášho ateliéru. Oceňujem že všetci vedúci disponovali priamymi skúsenosťami z projektov v lokálnom kontexte.
Ako ste sa vlastne dozvedeli o tejto súťaži? Čo bude nasledovať po vašom víťazstve?
O Iron Island som sa dozvedel od spolužiakov na spoločnom predmete v Banskej Štiavnici, kde sme diskutovali o možnosti kresliť diplomovú prácu ako súťaž. Spolužiaci sa nakoniec zapojili do iných súťaží a ich výborné projekty sú nominované na Cenu profesora Jozefa Lacka.
Komisiu, ktorá za Fakultu architektúry a dizajnu tohto roku vyberala najlepšie diplomové práce do tejto súťaže, zaujal aj váš projekt. Ako hodnotíte svoje šance uspieť aj na domácej pôde?
Všetky nominované práce sú naozaj výborné a vážim si, že môj projekt môže byť medzi nimi.
Aké sú vaše najbližšie profesijné plány?
Momentálne pracujem v štúdiu INFLOW, kde pôsobí aj slovenská zložka vedúcich nášho vertikálneho ateliéru. Pracujeme na zaujímavých projektoch s presahom do zahraničia a spolupracujeme so svetovými architektonickými ateliérmi.
Vizualizácia: Tomáš Rausz
Zhovárala sa Zuzana Uličianska.