: Patrik Krásny
: 6. ročník
Výrobný areál Merina, ktorý spracovával bavlnu a produkoval bavlnené látky pre celú Európu má
takmer 100 ročnú tradíciu. Cieľom je obnoviť v areály výrobu a prácu s textilom, previazať súčasný
areál Meriny s mestom a stať sa jeho súčasťou, čo bude mať význam pre celý Trenčín. Mojím
zámerom nebolo vytvoriť tradičný módny dom kde sú jednotlivé časti separované a človek nemá
šancu nahliadnuť do celého procesu ale nazrie iba do showroomov, výstavnej a prezentačnej časti. Ja
chcem zapojiť a previazať návštevníkov aj do priebehu navrhovania a výroby módy formou priamom
interakcie, formou rôznych eventov a workshopov, a tým umožniť návštevníkom podieľať sa na
vytváraní módy a touto formou obnoviť slogan ,,Trenčín mesto módy“.
Hlavnou myšlienkou bolo vytvorenie kreatívnej nite, ktorá by pomyselne prepichovala podlažia s
jednotlivými funkciami. Touto formou by sa vytvoril komunikačný smer, ktorý by umožňoval
interakciu medzi jednotlivými funkciami a užívateľmi v nej. Vznikali by prepojenia ktoré by umožnili
návštevníkom priamo sa podieľať na vytváraní módy, ktoré by ovplyvňovali celý charakter módneho
domu. Zároveň táto niť umožňuje návštevníkom vnímať celý cyklus módy, od návrhu cez jej výrobu,
prezentovanie na módnej prehliadke až po samotný predaj v showroomoch.
Zároveň to návštevníkovi umožní vnímať proces od návrhu, cez výrobu, po prezentáciu a až po predaj
výrobkov.
Ďalšou myšlienkou je prepájanie urbanistického riešenia, ktoré spočíva vo vytvorení botanickej
záhrady a verejných priestorov pre komunitu Trenčanov, ale aj pre širokú verejnosť.
Práve zeleň prepája urbanizmus s riešením architektúry, ktorá umožnila transformáciu zelene do
industriálnej architektúry. Týmto sa vytvorila vegetačná strecha, ktorá sa stala súčasťou pôdorysov
a vytvára ich ďalšie rozšírenie.
Zeleň má vo všeobecnosti pozitívny vplyv na psychiku človeka, zbavuje ho stresu a dodáva mu
energiu a zároveň je to vloženie prírodného prvku do tvrdého industriálneho charakteru stavby
Zárezy v zelene v budove zjemnili charakter budovy a vizuálne spája jednotlivé podlažie zo zelenou
strechou.
Skáreň obsahuje štyri jadra v rohoch budovy, čo vytvára dominantné nárožia v priestore. Stávajú sa
pevnými základovými bodmi budovy a zároveň svojou výškou vyčnievajú zo stavby a tým majú
charakter veží na hrade.
Celá stavba má ťažký charakter priemyslu, preto bolo nutné vytvoriť priehľadnosť podlaží, odľahčila
sa fasáda a vznikol pocit že dosky vejú vo vetre. Charakter showroomu kde sa propaguje móda cez
presklený výklad som premenil na identitu pre celý módny dom, ktorý cez presklené fasády
prezentuje dianie vo vnútri. Zrušil sa pomyselný múr medzi interiérom a exteriérom a človek môže
zvonka nahliadnuť do interiéru a zároveň sa interiér preväzuje s verejným priestorom a naťahuje
človeka zapojiť sa do jeho cyklu.
V súčasnej konzumnej spoločnosti vzniká výrazný problém pri produkcii oblečenie - tzv. fast fashion.
Viac ako 84% oblečenia skončí na skládke, čím sa produkuje veľké množstvo odpadu. Negatívom je ,
že prírodné prvky ako bavlna alebo ľan pri rozklade produkujú metán. Syntetické vlákna, ktoré
pochádzajú z ropy ktorým trvá tisícky rokov aby sa rozložili. Práve z týchto dôvodov by sa malo
pristupovať k móde formou recyklácie uzavretého kruhu.
Closed - loop sourcing = recyklácia uzavretého kruhu – spočíva v myšlienke použiť staré materiály,
oživiť ich a znova použiť. Tento princíp udržateľnosti sa využíva pri spracovávaní oblečenia, ale mojím
návrhom som chcel nepriamo ovplyvniť prístup k móde a jej využívaniu.
Moje riešenie v architektúre spočíva v tom, kedy využívam pôvodnú skáreň bavlny, čiastočnou
rekonštrukciou prispôsobím stavbu na jej novú funkciu, transformáciu na módny dom. Jej úlohou nie
je iba prezentovať súčasnú módu, ale poukázať na prístup využitiu starého na nový účel.Architektúra
ide príkladom pre funkciu, ktorá ju napĺňa.
Môj návrh pracuje s pôvodnou stavbou skárne, ktorá má vyše 50 ročnú históriu a je typická svojim
industriálnym nádychom. Tým sa zachová časť výrobného textilného areálu s jej typickým
charakterom, ktorá sa pretransformuje do novej funkcie. Aj nová náplň má identitu spojenú
s textilom, módou a výrobou tejto komodity. Súčasne sa moja stavba snaží o prinavrátenie zašlej
slávy Trenčína a jej spojením s textilom a módou. Vznikne objekt ktorý môže spájať ľudí s podobnými
myšlienkami a vytvorí vhodné prostredie pre ich prácu, interakciu medzi sebou a podporuje ich
rozvoj a umožňuje sa prezentovať svojou prácou a prístupom k móde. Vzniká miesto kde sa človek
môže zapojiť do módy a zaujímať sa o ňu. Poskytuje taktiež možnosti trávenia času mimo módy čo
umožňujú doplnkové funkcie a týmto spájajú, ktorý už priamo alebo aj nepriamo ovplyvňujú samotnú
módu a tvoria život v módnom dome.