: Michal Budinský
: 2. ročník
: doc. Ing. arch. L. Rollová, PhD.
Môj projekt požiarnej stanice kladie dôraz na funkčnosť a jednoduchú prevádzku objektu,mojím cieľom bolo vytvoriť objekt, ktorý spĺňa prevádzkové, konštrukčné a materiálové požiadavky a esteticko-kompozičné, ekologické, energetické, ekonomické nároky, umožňuje jednoduché a intuitívne používanie priestorov, pre všetkých. Navrhovaný objekt požiarnej stanice sa nachádza v nezastavanej časti Devínskej Novej Vsi, v lokalite “Mláka” na Vápencovej ulici, je umiestnený na pozemkoch Ministerstva vnútra SR, v blízkosti sa nachádzajú objekty SOŠ Policajného zboru. Územie prislúchajúce do pôsobnosti požiarnej stanice je samotná Devínska Nová Ves a priľahlé územia. Napojenie na dopravnú
sieť je po Vápencovej ulici smerom do DNV, v blízkosti sa nachádzajú diaľničné križovatky Lamač a Stupava.
Koncept vychádza z dvojúrovňovej paralelnej prevádzky, prvá úroveň je podmienená pohybom požiarnických áut, mechanizmov a strojov. Druhá úroveň je určená na pohyb a pobyt všetkých zamestnancov, objekt je v prevádzke celoročne a bez prestávky. Toto usporiadanie umožňuje ľahkú dostupnosť k zásahovým vozidlám a ich rýchle nasadenie. V objekte sa nachádzajú štyri vertikálne komunikačné jadrá, dve určené predovšetkým na rýchly zostup a nástup do akcie,
ostatné dve slúžia na pohyb osôb a nákladu oboma smermi, v požiarnej stanici sa nachádzajú celkovo 4 sklzy. Garážové státia sú usporiadané do troch smerov, prioritné zásahové vozidlá sú umiestnené v smere prístupovej komunikácie na sever, čo umožňuje rýchle nasadenie posádok, ostatné sú rozdelené k výjazdom na východnej a západnej strane.
Hmotovo-priestorový koncept spočíva z objektu garáže, ako určujúcej hmoty, k nej je pripojená veža na sušenie hadíc, ostatné hmoty sa napájajú na tieto časti, v južnej časti dominuje hmota telocvične. Každá hmota je určená jej účelom.
Nosná konštrukcia je riešená ako železobetónový skelet, založenie je na pätkách, podkladová vrstva je masívna, kvôli zaťaženiu pojazdových plôch garáže. Skelet má modulovú osnovu v kombináciách osových vzdialeností: 9000, 9900 a 12600 mm. Prievlaky sú nad garážou a skladmi uložené v priečnom aj pozdĺžnom smere, nad administratívonou a šatňovou časťou v priečnom smere, stropy sú rebierkové monolitické. Priestor telocvične je vyriešený priehradovými nosníkmi. Nenosné konštrukcie sú z keramických tvaroviek, schodiská sú riešené ako schodnicové oceľové.
Konštrukčné výšky: telocvičňa: 9000 mm, garáž a sklady: 6400 mm, pobytové priestory: 3200 mm, učebné priestory: 5000 mm. Hlavným prvkom fasády je vlnitý hliníkový plech, perforovaný na objekte telocvične, umožňuje
presvetlenie, ale aj tienenie z južnej strany, ostatné plochy sú obložené betónovými tvarovkami, resp. omietnuté šúchanou omietkou, garážové vráta sú transparentné harmonikovo-otváravé (tak ako v starých električkách), okná učebných a pobytových priestorov sú hliníkové, predsadené zasklené fasády sú riešené na objekte administratívy a vstupnej časti. Prevláda jemná sivá farebnosť, akcentom je pre požiarnikov typická červená farba, ktorá preniká cez
transparentné garážové vráta a cez povrch veže z vnútra objektu.